- lör 13 dec 2014, 14:13
#927509
Kite skrev:Känns som att V60n, o troligtvis många andra bilmodeller, suger upp enormt mycket smuts baktill. Räcker med att köra hem från biltvätten så är det smutsigt baktill i dessa tider. Så stänkskydd bak kanske inte är så dum idé ändå så här års. Tycker dock inte att det blir snyggt alltid fast smutsig bil är ju inte fint det heller så får fundera en vända till på det här.
Ingen bil kan vara värre än V/XC70II som oavsett stänkskydd eller inte så räcker med nån kilometer på grusväg för att bakrutan skall helt nersölad så torkaren måste jobba om man vill ha sikt bakåt, på sommaren är det damm istället för våt smörja.
Bakre stänkskydd har man främst för sina medtrafikanter bakom så dessa inte får stenskott och annat flygande på sig från ens fordon, fram har man för sina egna trösklar/dörrsidor i första hand och givetvis är bakre högsta prio om man tvingas välja antingen eller men givetvis skall man ha både fram och bak då det inte är nån större kostnad och kan monteras i efterhand för under 700kr+eget arbete i 15 minuter om det är lika smidigt som på V70II där allt som krävs är 1/4" spärrhandtag med torxbits och hjulen på plats.
Med bredare däck än viktigare med stänkskydd då dessa når "utanför kanten" och sprätter upp allt möjligt.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..