Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bilen i fråga är en S40 2.0T -03. Den har rullat dryga 24kmil nu, jag har ägt den sedan 9kmil. De senaste veckorna har jag hört ett lite märkligt ljud precis 'i dragläge'. Man kan med andra ord provocera fram det genom att dra handbromsen och släppa lätt på kopplingen, helst utan att möta med gasen. Det är svårt att beskriva ljudet men det är som att något inte riktigt sitter fast. Jag har börjat fundera i banorna kring om det är något motorfäste som börjat ge sig? Mig veterligen är inget föst bytt tidigare, inte sedan 9kmil iaf.
Det övre högra fästet som väl är det som först brukar ge sig är av hydraulisk typ, hur kan jag se om det, eller något annat fäste har gett sig? Jag tycker att den är tyst till den blivit varm vilket får mig att misstänka det hydrauliska fästet, men det kan ju också bero på att man har lite högre tomgång i början.

Förslag eller ideer?

/Martin
av benka1
Någon kan kika på hö-fästet när du har dragläge som du sa,syns om bussningen rör sig onormalt mycket.
Finns det vibrationer i karossen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Provade att bända med en stor mejsel, och jag upplevde det som ganska fast. Rörde sig en cm kanske.

Däremot lyckades jag få fram ljudet utan att möta med kopplingen igår, vilket borde utesluta motorfästen antar jag?

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]