Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc:
Det är många här som helt tydligt gissat sig till vilket fel du gjort, men ingen orkar skriva ut det i klartext.

Ett väldigt vanligt klavertramp när man byter olja i just din växellådstyp är att man lossar en skruv ovanpå för att fylla på. Den ser tydligen ut som en påfyllningsplugg. Jag vet inte själv, har aldrig sett den.

Det som ser ut som en påfyllningsplugg är i själva verket en skruv som håller diverse prylar till treans växel. Dom ramlar alltså ner i lådan och slutresultatet har du ju själv märkt. Påfyllning ska ske genom röret för oljestickan och ingen annanstans.

Det går tydligen att laga detta utan att riva ner alltihop, men hur man gör vet jag inte. Jag minns att jag läst nånstans på internet att det finns nåt knep.

Förr i världen var det tydligen rätt vanligt att folk som skulle byta motorolja på Saab V4 tappade ur växellådsoljan och fyllde i ny motorolja. Vad som händer när man har dubbelt för mycket olja i motorn och ingen olja alls i växellådan kan du säkert räkna ut. :)
Det är många här som helt tydligt inte läst allt i tråden! :wink:
Tesla skrev:Det är många här som helt tydligt inte läst allt i tråden! :wink:
Men va fan :lol: ursäkta.

Du har dock precis samma fel som folk brukar få. Treans växel fattas men om man lyckas lura i fyran så går den i och driver fint sen.

Det kan förstås hända att jag missuppfattat det här med HUR man får sönder tredje växeln.
Men men men, TRÅDskaparen har gjort två inlägg, Inga av dessa säger hur han gjort vid påfyllning av oljan !!?
Sedan fick tråden "eget liv" ?
Det kan ju vara så att det är jag som missat något inlägg av TS där han konfirmerar hur han gjort ?
men det har jag dessvärre missat.......
Jag driver en verkstad som specialliserar sig just på automatlådor och har en hel del matnyttiga saker

för det första är lådan fylld rätt ? om inte så kommer lådan att förbruka mer olja än vad som finns i systemet och därmed inte klara växla ordentligt

för det andra så finns som tidigare skrivit risk att man använder fel skruv för tömning / fyllning av lådan och detta då släpper ett bromsband i lådan som driver en del växlar

för det tredle så finns ytterligare en aspekt varför sköljdes lådan från början ?

anledningen till frågan är att dom 5växlade och 6växlade lådorna har problem med hydrauliken i lådan och ger upphov till bland annat uteblivna växlingar och hårda växlingar med mera

har man en gammal olja som är tjockare så kan det räcka för att driva lådan medans en nyare olja kan då vara tunnare och läcka förbi

slåg mig gärna en signal om ni har frågor då jag mer än gärna hjälper alla med problem
Om t.s hade skrivit vad han gjort och inte så hade det blivit ganska lätt att lösa problemet, antingen utföra ett nytt oljebyte på korrekt sätt eller åtgärda bromsbandet.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]