- lör 13 dec 2014, 09:28
Det är trist med ett ojämnt sortiment. Men upplägget är fel. Den som inte vet vad denne ska handla för något ut i detalj ska inte handla där. För personalen kan ingenting om bildelar oftast. Tabellerna är dåliga och det är inte biltema som sätter ihop dom. Man får info från leverantörerna, info som leverantörerna delar ut borde vara tillförlitligt men är det, definitivt inte. Därför har meko, autoexp, med flera hela saluavdelningar som just sätter ihop egna kataloger. Men det blir ändå runt 10% felförsäljning. Tar vi toyota till exempel så erbjuder man 3 sorters bromsbelägg eftersom man använt 3 system, vilket avgörs av chassienumret på en. Dom andra två får man demontera hjulet och kika på. Biltema säljer till en av modellerna. Ändå är det biltema som gör fel när kundens delar inte passar, iallfall i kundens ögon när kundens regnr visar att där finns belägg till den bilmodellen. För kunden har aldrig eget ansvar om vi frågar kunden. Det är inget unikt och har inget med biltema att göra.
Färgen vet jag inte, dom jag använt har fungerat bra så det kan inte vara lackfärgerna du tänker på.
Torkarbladen har jag använt rainx varianten och dom har alla fungerat utmärkt dom senaste 5åren.
Batterier, tja vet inte men *silver* batterierna har jag monterat nåt 15tal av och det äldsta är väl 3år nu, än är det inga problem.
Men samtidigt, oavsett biltema eller inte..?
Du har rätt. Kanske borde man licensiera inköp av bildelar överallt istället? För kikar vi runt så handlar allt färre med privatpersoner överhuvudtaget.
Det av den simpla anledningen att folk kan allt mindre om det dom ska köpa och faktiskt köper allt mer fel saker.
Finns det tre modeller av detaljer att köpa till en specifik bilmodell. Då köper man den billigaste rakt av. Man tittar aldrig på den del man har efter orginalnummer eller ens tar en bild trots att alla telefoner idag har en kamera. Har din bil två sorters bromsskivor, stora eller små, så är dom stora dyrare och du handlar givetvis dom små. Sen har du ju stora skivor och säljaren är en idiot..
När man köpt fel så är det alltid säljarens fel...
Kikar jag på begagnatsidan så ser jag allt oftare att folk gör rent ut sagt otroliga idiotchansningar. Jag kan dra ett exempel, en man handlar två bromsskivor (fram) till en golf 2001.
Han återkommer efter ett par dagar och ska lämna tillbaka dessa. Han har en Seat 1996 och dom här skivorna SÅG UT PÅ BILD att passa. Inget unikt utan allt vanligare.
Som säljare är det nästintill omöjligt att sälja något till en privatperson om denne inte själv har koll på sakerna.
Jag kan dra ett normalscenario nedan, ett man råkar på MINST tre ggr per dag.. Det är självupplevt från ett par år i mitt liv där vi sålde delar och jobbade med bilar, jag kunde alltså hamna bakom disken eller skruva beroende på hur dagen såg ut.
Det slutade med att alla var välkomna att laga sin bil. Man fick ta med sej egna delar om man ville. Stilleståndskostnad tas ut när kunden kommit med fel delar till sin bil.
Reservdelar säljs BARA till företag numera.
Hej jag vill köpa en reservdel. Med lagernummer xxxxxxxx
*Hej vad har du för registreringsnummer?
Ja.. det börjar på K.. F.. nåt.. slutar på en nolla i alla fall.
*Hmm okej.. Vad har du för bil då?
Det är en Ford.
* Ok en Ford, vad har du för modell på den?
Den är metallicblå.
*Ok metallicblå. Vad har du för årsmodell?
Det är en 2003, eller 2005, vet att syrrans man har en 2007:a och det är det inte..
*Ok jag har ingen möjlighet att kontrollera att delen passar just nu, om du inte har mer uppgifter än såhär tyvärr.
Det är lugnt jag vet vad jag ska ha.
Två dagar senare..
Hej! Kommer du ihåg mej? Jag handlade här för några dagar sen?
* Hej! nej inte direkt. Men vad kan jag hjälpa dej med?
Du sålde fel del till mej, jag vet att det var du, jag var helt specifik med vilken del jag ville ha.
*Då ska vi se, kan jag få se på kvittot? Okej, du har köpt lagernr: xxxxxxx?
Ja precis och den passar inte.
Jag var så specifik med vilken bil jag har och du plockade fram fel del.
*Har du fått det lagernumret på delen som du önskade?
Jadå..
*Då har du fått exakt vad du begärde? *Hur fixar vi till så det blir rätt då?
Fan du är oduglig ju.. Ge mej rätt del så den passar förstås. DEN HÄR PASSAR INTE, SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT?
*Jag behöver ditt registreringsnummer så jag kan få fram rätt del.
Det skulle du fan gjort första gången, jag vill lämna tillbaka den här nu o få pengarna tillbaka. Ni är helt jävla odugliga..
Ovanstående scenario är nåt så vanligt att folk tror man skämtar, men jag skämtar inte. Tyvärr..
Jag föreslår Torbjörn att du Mailar Biltemas huvudkontor och påtalar problemet? För det som är sämst med i vår värld är feedback.
99% spyr ur sej skit på forum, bloggar, ja överallt där dom inte syns IRL. Sen klagar dom på att inget händer.
Skicka infon till huvudkontoren istället. Kräv ett svar? På så sätt blir problemen registrerade och det blir åtgärder?
För inte så många år sedan visade sej ett hjullager vara farligt och det delade på sej. Man påtalade det i butik ett par ggr men inget hände. Så påtalade man mot kontoret och genast drogs lagret in och kundens bil vill jag minnas undersöktes. Sen tog det lång tid innan det lagret återkom i butikerna, i omarbetad version från en annan tillverkare. Dom lagren har jag inte hört något illa om. Så det hjälper ju om man får infon till rätt ställe.
Gnäller du livet ur dej på autoexpertens disk eller mekonomens så får inte huvudkontoren höra detta därifrån heller. Om du gnäller ner lokala volvodisken så får inte volvo centralt höra nåt av det heller. På huvudkontoren istället..