Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har märkt att mina vindrutetorkare går saktare/trögare efter ett tag. Nån som har samma problem? Är detta bara ännu en sk Volvo "feature"? :roll: Detta händer oavsett om man kör med dem kontinuerligt lr med intervall.
Baselord skrev:Verkar ske om det slutat regna och jag glömmer slå av torkarna så rutan blir torr.
Ja det kan stämma... Men sen om man stänger av och sedan på torkarna igen så verkar det som dem går som vanligt igen.

Undrar om det är nån funktion för att dem inte ska slitas lika mycket om rutan är för torr?
Jag har samma erfarenhet. Ibland, utan synbar orsak, går de långsammare. Stänger jag då av dem och sätter på dem igen går de som vanligt i flera timmar om så skulle behövas.
Innan jag kom på hur jag skulle göra var jag lite orolig att motorn höll på att lägga av. Hade en långresa i gammal 245:a i minnet där torkarna slutade fungera ungefär halvvägs till destinationen. I några mil funkade det med 5-56 ner i hålet till torkararmarna en gång i kvarten men sen var det stopp. Slutade med ett byte av torkarmotorn i en avlägsen mindre stad. Inte kul!
Denesfay skrev:På min tjänstebil (Caddy -08) så går intervallen långsammare när man står still för att sedan återgå till normalläget igen när man åker iväg. Det är inte denna funktionen ni beskriver?
Svar: Nej. Har ingen betydelse om bilen står still lr inte. Ej heller om det är blött på rutan lr torrt, tror jag iallafall men ska kolla upp detta noggrannare. Har aldrig sett detta "fenomen" på nån annan bil jag ägt, första gången faktiskt.
Pnjk skrev:
Baselord skrev:Verkar ske om det slutat regna och jag glömmer slå av torkarna så rutan blir torr.
Ja det kan stämma... Men sen om man stänger av och sedan på torkarna igen så verkar det som dem går som vanligt igen.

Undrar om det är nån funktion för att dem inte ska slitas lika mycket om rutan är för torr?
Ja exakt samma här.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]