Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla driftiga typer!

Om ni sett min andra tråd om en läckande topplockspackning på en XC70 -01 så vet ni kanske att jag på vinst och förlust tänker testa med en burk flytande smörja ifrån Bars.

En del säger att man bör rensa/skölja ur kylarsystemet innan man tillsätter den flytande tätningen. Andra menar att det minsann går bra ändå, men det känns ju som att medlet rimligen får en bättre chans att fungera om man får bort en del avlagringar, skit och semiflytande snusk först.

Jag skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp med hur jag bör gå tillväga. Jag är inte helt tappad på att meka, men möjligen något klumpigt vaggad.

Eventuella bilder eller verkstadsblad hade varit underbart!

Min tankegång går ungefär såhär:

I med vilken kylarrens det nu blir, låta det gå runt så länge som produktmanualen nu säger.

Lyfta upp bilen på ramp. Försöka att inte ha Sveriges varmaste kylarvätska. Ta bort ett eventuellt skydd under motorn, antar att det kan sitta någon kåpa eller så, i vägen för kylaren och motorn.

Lossa de kylarslangar jag kan hitta (ingen aning om var de sitter egentligen) samt försöka lokalisera en avtappningsplugg längst nere på kylaren.

Ut med så mycket vatten som möjligt.

På med slangarna (?) och pluggen, sen fylla på med nytt vatten, helst varmt. Starta bilen och låta vätskan gå runt. Sen upprepa avtappningsprocessen. Eftersom jag tror att en del kylarvätska stannar kvar så borde man kunna blanda ut den på det här viset, för att sen tappa ur den.

Efter avtappning så tillsätter jag Bars Leaks, enligt konstens alla regler. Frågan är dock vilken slang jag ska lossa och slå i smörjan genom, var sitter den mest lämpliga?

Några synpunkter på processen? Och som sagt, jag skulle verkligen uppskatta bilder på var de olika slangarna och pluggarna är lokaliserade, samt vilka verktyg som kan tänkas behövas?

Och är det någon som vet hur mycket vätska den här kärran rymmer? (5 cyl 2.4T, 200HK)

Det är inte omöjligt att jag förevigar de olika stegen och skapar en guide här för att stötta forumet lite.

Tack ska ni ha!
Det bästa är att fixa problemet permanent. Det betyder kylarbyte, när en kylare är problemet. Det finns ingen gucka som är till för permanent lagning.
Du löper ytterligare risk att sätta igen andra kylkanaler eller för den delen värmepaketet.
När det gäller läckande topplockspackning så finns ingen genväg överhuvudtaget. Det är byte av packning som gäller.
[quote=*pettson*]
Det bästa är att fixa problemet permanent. Det betyder kylarbyte, när en kylare är problemet. Det finns ingen gucka som är till för permanent lagning.
Du löper ytterligare risk att sätta igen andra kylkanaler eller för den delen värmepaketet.
När det gäller läckande topplockspackning så finns ingen genväg överhuvudtaget. Det är byte av packning som gäller.[/quote]

Naturligtvis är det bäst med permanenta lösningar. Men på en kärra med 14 år och 27.000 mil på nacken som ska säljas så uppstår ju kalkylhuvudvärk och funderingar på vad som egentligen är bäst att göra eller ej..

I detta fall så är jag inne på att sälja som den står, eller köpa och "gasa till det rasar", om gucka då kan fördröja domedagen så ser jag det som en bra sak. Produkten jag har köpt har som nämnt fått en del bra omdömen och en del hävdar att det har minsann fungerat i 400.000 mil av hård banracing.

Kontentan blir väl att de ca 200:- som tätgucka och rensgucka kostar kan vara värda att satsa.

Hur ser du på min processbeskrivning av att tömma/rensa kylaren? Är jag helt ute och cyklar eller är jag på rätt spår?
Ser processen som onödig. Spar dom pengarna om du ska vara ärlig.
Ska du ändå tala om för nya ägaren att den läcker så kan den likagärna fortsätta läcka.
Nya ägaren förstår också att det inte är gratis att laga bilen och han kommer förmodligen att vilja betala mindre pengar för den jämfört med en som är frisk av förståeliga skäl. Då är det bra att inte lagt ut så mycket på bilen.
Har man för avsikt att fylla den med läcktätare så brukar den infon sällan komma fram till nya ägaren om den mot all förmodan blir tillfälligt tät nåt hundratal mil.

Ska du gasa till det rasar så är det bara att räkna ner som det är.
*pettson* skrev:Ser processen som onödig. Spar dom pengarna om du ska vara ärlig.
Ska du ändå tala om för nya ägaren att den läcker så kan den likagärna fortsätta läcka.
Nya ägaren förstår också att det inte är gratis att laga bilen och han kommer förmodligen att vilja betala mindre pengar för den jämfört med en som är frisk av förståeliga skäl. Då är det bra att inte lagt ut så mycket på bilen.
Har man för avsikt att fylla den med läcktätare så brukar den infon sällan komma fram till nya ägaren om den mot all förmodan blir tillfälligt tät nåt hundratal mil.

Ska du gasa till det rasar så är det bara att räkna ner som det är.
Tack för inlägget.

Jag menar inte att du har fel eller att jag på något vis skulle veta bättre än dig, tvärtom verkar du veta precis vad du pratar om i de trådar jag läst iaf.

Men min tanke är att OM en flytande "tätning" skulle fungera tillfälligt, så BORDE den iaf förlänga tiden man kan gasa innan det rasar. Möjligen borde det kunna göra så att motorn går bättre under de sista ljuva milen. Om jag nu köper bilskrället själv till ett ringa pris, så vill jag ju förstås få ut så många mil som möjligt.

Någon sa också till mig att en läckande packning kan påverka avgasvärdena och medföra kinkighet hos bilprovningen. Annars kan man ju tänka sig att ju mer avgaser som går ut genom expansionen, ju mindre hamnar i avgasröken ;)

Då ingen snubblat in med praktiska tips för rens/byte av kylarvätska på just den här modellen så får jag hoppas att min plan fungerar. Tanken är att operationen ska genomföras i morgon. Helst hade jag velat koppla på en slang och "blåsa igenom" kylaren, men i det garage jag ska vara i så finns inte den möjligheten.

En fundering som har uppstått dock, är att om jag inte får ur all "kylarrens" ur systemet, eftersom jag inte har möjlighet att skölja, bara fylla och tömma, fylla och tömma, så kanske den ligger och äter på den flytande "tätningen".

Tyvärr så tror jag att du har rätt i att det är långt ifrån alltid som infon om ett "tätat" system ingår i köpet av en begagnad bil. Som tur är så sitter här en som har en gnutta heder i behåll, det är fan inte ok att mörka ett välkänt fel av den här kalibern.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]