Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tanken har väl funnits att det är glömt att låsa bilen, men VOC brukar ju klaga då.
Dessutom snodde dom det samma från fler bilar, där dom andra inte heller borde glömt låsa just den kvällen :???:

En teori från Polisen var att strålkastarna kunde användas för cannabisodlingar, förmodligen grundat på att dom gjort tillslag och hittat strålkastare där. Det är ju färdigt att koppla 12V till dom. Enkelt och säkert att byta lampor blir även enkelt och stöldbegärligt.
SvenB skrev:Definitivt inte. Men att Volvo "skapar en marknad för tjuvarna" håller jag inte med om på annat sätt än att de tillverkar något som tjuvar kan göra affär på. Att skylla stölderna på Volvo och anse att det är Volvos skyldighet att stoppa detta är att gå för långt. Snarare är det "siter" som Blocket som borde på något sätt försvåra för tjuvar att avyttra tjuvgodset.
Det var inte det jag skrev! Läs om, läs rätt!
Förstår nog inte vad jag läst fel! Du frågade om jag "tycker det är helt i sin ordning att köpa stöldgods". Det svara jag "Definitivt inte" på. Jag förutsatte att du menade att det var Volvo som skapade marknaden för tjuvarna, men jag kanske missuppfattade dig?
SvenB skrev:Förstår nog inte vad jag läst fel! Du frågade om jag "tycker det är helt i sin ordning att köpa stöldgods". Det svara jag "Definitivt inte" på. Jag förutsatte att du menade att det var Volvo som skapade marknaden för tjuvarna, men jag kanske missuppfattade dig?
Vad jag i mitt första inlägg i denna tråd menade var att köpare av stöldgods bidrar till att skapa en marknad för denna form av lagstridiga och moraliskt förkastliga kommers. Tyvärr är det många som köper bara det är billigt och skiter i om det råkar vara stöldgods. That was my point.

Mitt inlägg från i våras: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=106179
Volvo skulle mycket väl kunna göra något - om man ville.
Man skulle t.ex. kunna lägga in ett ID i de externa delarna som airbag, ljusinsatser etc.
Sedan när man försöker uppdatera bilen, då rapporterar CEM in vilka externa komponenter som finns på bilen, och
är det så att de finns på den centrala svarta listan, då stängs enheten av, och kan inte startas igen.
Detta är bara ett exempel på hur man skulle kunna göra det svårare för tjuvarna, att byta ljusinsats till en som inte finns
på "svara-listan" skulle funka. Tyvärr skulle inte ett sådant system fungera på tex en grill, så klart.

En undran, går det utifrån att pilla upp huven på en Volvo, utan att dra i spaken ovanför kopplingen?
Yaniz skrev:
SvenB skrev:Förstår nog inte vad jag läst fel! Du frågade om jag "tycker det är helt i sin ordning att köpa stöldgods". Det svara jag "Definitivt inte" på. Jag förutsatte att du menade att det var Volvo som skapade marknaden för tjuvarna, men jag kanske missuppfattade dig?
Vad jag i mitt första inlägg i denna tråd menade var att köpare av stöldgods bidrar till att skapa en marknad för denna form av lagstridiga och moraliskt förkastliga kommers. Tyvärr är det många som köper bara det är billigt och skiter i om det råkar vara stöldgods. That was my point.
Vi är helt eniga i denna fråga. Jag letade i denna tråd efter ett inlägg från i våras från dig, men hittade av förklarliga skäl inget. :D
RödC30 skrev:Volvo skulle mycket väl kunna göra något - om man ville.
Det kunde nog Blocket m.m. göra också om de ville, men frågan är om de skulle få lönsamhet på "siten" då :?: ??:-/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]