Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Kolla tändstiften. Med den förbrukingen borde det synas på dem, om det är fråga om dålig oljekontroll (oljeskrapringarna gör inte sitt jobb = olja i förbränningsrummen). Verifiera detta med blårök; jag har svårt att tänka mig att så mycket olja går via cylindrarna utan att visa sig i avgasen. Dubbelkolla yttre läckage; kolla bilens underrede, om det finns tecken på oljestänk som blåser bakåt och liknande. Det är ju inte alltid som bilen samarbetar och skapar en snygg oljepöl när man parkera den... Om det läcker under gång (dvs någon trycksatt del läcker) är det ju inte säkert det syns på uppställningsplatsen. 13000 mil är väl inte mycket för en Volvo-motor. Kompressionsprov?
Användarvisningsbild
av Sceptic
LottaGroning skrev:Har någon mer upplevt hög oljeförbr i samma omfattning som min har?
Har ny olja i (0-30 Castrol helsyntet) .
Den har slukat i sig 1 liter på 60 mil landsväg.
Vad är ok?
Definitivt inte ok. Vår 2.5FT-11 har efter senaste 4500-milaservicen minskat från max på stickan till mellan 3:e och 4:e "kryssen" på drygt 1200 mil, dvs väldigt liten minskning. Har samma olja. När du har fyllt på, hur mycket olja ryms mellan min och max på stickan? Har nämligen hört olika uppgifter om detta.
Användarvisningsbild
av börne
osla skrev:ser ingen anledning till att köra på så tunn olja
Det är ju rätt olja för motorn... Allt i en motor är ju konstruerat för att fungera med en viss specifikation på olja osv. Bara korkat att börja hiva i fel olja.

Sett nåt från Volvo att dom även börjat med en 0W-20 olja. Vet dock inte vilken motor denna är till... http://www.oljaonline.com/castrol/0w-20/
Min 2,5 FT 09a tog 1/2 liter mellan oljebytena, så har jag alltid upplevt det att dom så kallade större motorerna hos Volvo drar mer olja än dom mindre.
240 GLT och Turbon, 740 GLT gjorde lika, medans mina GL motorerna inte tog en droppe nästan.
T4F tog heller ingen olja
Jag har varit första ägare på samtliga så det är inget begagnat som man inte vet nåt om ang inkörning mm.
Användarvisningsbild
av EjS
LottaGroning skrev:Har någon mer upplevt hög oljeförbr i samma omfattning som min har?
Har ny olja i (0-30 Castrol helsyntet) .
Den har slukat i sig 1 liter på 60 mil landsväg.
Vad är ok?
Ett hint bara - kanske inte sannolikt:

På min helt nya 2009 d5 var en packning på returloppet från turbon inte tät och den läckade olja. Så mycket att det lätt syns när bilen står.

Enligt Volvo ett vanligt fel och åtgärd och utvidgat garanti fanns specifierad i Volvos datorsystem.
av jpennerb
Jag har aldrig behövt fylla på olja mellan servicarna och kör ca 1000mil/år. Vet inte om körmönstret har någon betydelse för oljeförbrukningen, korta körningar och mycket kallstarter...
Användarvisningsbild
av TommyP86
För inte speciellt många år sen var det turboaggregatens fel varje gång en bil tog olja, men numera är det alltid oljeskrapringar. Det jag menar, är att det kanske kan vara en ide att vara lite kritisk till att bara köra rätt in på spåret om motorfel, kan mycket väl vara kass turbo trots att det är 2014.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]