Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
#926755
Haft lite problem med kylarvätskan på sistone men det verkar ha rättat till sig typ. Tycker ändå jag får hålla i en skvätt kylarvätska varje vecka då den i kallt läge ligger strax under minimum. En vecka senare är den tillbaka på lite under minimum, från att ha legat mellan min och max efter påfyllning. Kan detta rätta till sig med kylarcement om det nu läcker någonstans?

En kollega fick sälja sin bil bílligt i veckan då topplockspackningen gått. Ett av symptomen han hade haft var just läckande kylarvätskan. Kollade min Haynes-bok om byte av topplock var absolut inget jag skulle klara av.

Har aldrig sett några vita avgaser på min V40 2001a 2.0T... vad innebär det att topplockspackningen ev. håller på att gå åt? Andra symptom och tecken? Hur felsöker jag?

Vad är liksom steget från att kanske min kylare läcker minimalt (men ändå) kylarvätska till det att det påverkar min topplockspackning?
av benka1
#926955
Om toppackningen stuckit så är det förmodligen jättehögt tryck i behållaren där du fyller på glykol-
om inte så syns det på oljan alldeles vitgäggig....
Om du måste köra bilen så bör du kika på tempmätaren,över 100gr nu då det är kallt=inge bra för packningen

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]