NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 854GLTTurbo
Hjälper en kompis att utreda felet på hans bil. Det är en v50 1.6 diesel 2005 som inte blir varm i motorn. Bilen beter sig precis som om att den inte skulle ha termostat. Den kommer upp i temp på tomgång men går ner i temp vid körning eller vid användning av kupefläkten. Termostaten är bytt.
av getsome
Eller så har ni satt termostaten fel (upp & ner eller lite snett). Eller nya termostaten är också kass. Hur kallt har ni det hos er ? För min har svårt att hålla temp om det är -10 ute och man kör (utan dieselvärmaren)
Användarvisningsbild
av SvenB
Var de bor vet vi inte, men vi vet var de inte bor. De bor inte efter Angeredsbron. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Luftfickor kan ge diverse märkliga fenomen, men i det här fallet undrar jag hur mycket chans bilen har fått att komma upp i värme på egen hand. Jag får lite känslan att det är en nyinköpt bil och man har inte haft någon dieselbil tidigare och tycker att bilen har svårt att bli varm fort, speciellt om det är över 5-6 grader då tillsatsvärmaren inte hjälper till.

Att komma upp i arbetstemperatur på tomgång i det här vädret utan att tillsatsvärmaren gått för fullt är uteslutet. Det är inget konstigt att temperaturen faller lite grand (ett, två streck) när tillsatsvärmaren arbetat upp värmen och man inte belastar motorn så mycket, t.ex. stadskörning.

En längre resa (flera mil) på motorväg el. motsv. lär avslöja om det verkligen är så att motorn inte kan komma upp i arbetstemperatur.
av 854GLTTurbo
Hade samma problem innan termostaten byttes.
Termostaten sitter i ett termostathus så det går inte att montera fel.
Det är en 2005 årsmodell. Jag har kört nyare dieselbilar och de håller värmen precis som en bensinare.
Temperaturen går ner till noll om fläkten är på maxvärme och det är 2-3 plus grader ute.
Bilen tar jätte lång tid på sig att bli värm med avstängd kupevärme. Har du kupervärmen på så går temperauren inte ens upp.
Kopplade bort kylarfläkten och fortfarande same shit.
Måste stå still på tomgång länge för att den ska komma ens i närheten av 90 grader. Börjar man köra iväg så sjunker temperaturen.
Termostathuset har fyra slangkopplingar.
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Användarvisningsbild
av StringerBell
Du pratar om tid, men hur långt kör du med bilen för att försöka få den varm?

Är bilen en import ursprungligen? Då kan den sakna tillsatsvärmare.

Det stora mysteriet är hur du kan få den varm vid tomgång. En dieselmotor använder så mycket luftöverskott vid låg belastning (som tomgång) att det inte borde bli någon spillvärme över att värma till 90-grader.
Användarvisningsbild
av SvenB
854GLTTurbo skrev: Jag har kört nyare dieselbilar och de håller värmen precis som en bensinare.
Det där tror jag inte många håller med om. :wink:
Användarvisningsbild
av samuelp
1,6d kom väl inte tills Sverige förens modell 2006. Då bör detta med stor sannolikhet vara en import utan tillsatsvärmare. Utan tillsatsvärmaren kan jag tänka mig att när det börjar bli kallt vara svårt att under kortare turer få full värme.
Användarvisningsbild
av Tomas88
SvenB skrev:
854GLTTurbo skrev: Jag har kört nyare dieselbilar och de håller värmen precis som en bensinare.
Det där tror jag inte många håller med om. :wink:
Jo med dieselvärmare så håller jag nog med.

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]