NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5smurfen
Bytte batteri förra veckan sedan bilen larmat några gånger för låg batterispänning och att den inte ville köra i gång dieselvärmaren. Samma sak nu i dag igen att när jag backat ur garaget och klev in i bilen så stod medd låg batterispänning och att den inte tänkte köra hjälpvärmaren. Ok om jag låter bilen stå och det är kallt ute och vill köra parkeringsvärmaren.

Men nu skulle väl bara hjälpvärmaren gå in och spetsa. Jag tycker vi har kört tillräckligt långa sräckor för att batteriet inte ska bli på verkaat pga hjälpvärmen. frugan har 4 mil enkel till jobbet det borde räcka. någon mer som upplevt att detta medd kommer lite nu och då?

Fick i samma dag som batteribytet skedde även ett par timmar efter ett lam "nedsatt motorfunktion"
av :stefan:
4 mil ska ju räcka i normalfallet för att ladda upp batteriet - såvida man inte har varenda strömförbrukare i bilen påslagen hela vägen med rumpvärme, defroster, fläkt, stereo osv... ;)

Steg ett är att kolla laddningen på tomgång, ska vara över 14V. Multimeter på batteripolerna funkar galant.

Vad är det för batteri och är det ett annorlunda mot det gamla? Eftersom du har dieselvärmare hade jag som batteriförsäljare mer eller mindre tvingat dig att ta ett AGM-batteri då dessa pallar just dieselvärmare, ett vanligt startbatteri klarar inte av det. Men det ska inte ta bara en vecka för ett vanligt startbatteri att tackla av heller.

Det kan också vara så att batteriet behöver kodas in på något sätt i bilen, eller att bilens dator behöver återställas. Men det är jag osäker på.
Användarvisningsbild
av leiwi
många v50/s40 med de franska diselmotorerna 1,6 och 2,0 har haft problem med generatorn / laddrelä , du bör därför kolla upp generatorn , kan duga med multimeter som Stefan skriver ovan men allra helst med en ampermeter
av T5smurfen
Batteriet som sattes i är ett Volvo original på 700A och 80Ah om jag inte minns fel. Vet inte om det är agm batteri men det kostade 1315 spänn så jag hoppas det är bra :-D Någon som vet vad Volvo har för batterier? Blir lite smått irriterad när bilen är en 2011 d2 och rullat bara 8000mil, det ska inte bli problem med bilar så tidigt :-D Jag ska prova med en multimeter och kolla laddningen. :-) Körde ju en laddning i går med cetech laddaren på läge normal. kanske borde kört laddningen på agm läget men jag var osäker på batteriet.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Min visar samma sak om man står med tändningen igång och lyssnar på radio (när man väntar på kärringen utanför affären ;) )

Men hade min inne på service för en månad sen och frågade då min PST om detta. Fick till svar att mitt batteri varken är bra eller dåligt utan att bilen går in i något energisparläge för att spara ström så den kan starta, och för att den ska gå ur det så var han tvungen att ställa den i något slags läge i 6 timmar för att "låsa upp" den igen :roll: Även detta en V50 D2 MY11 med 7800 mil på mätaren :)
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]