NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Just denna bil är frugans pendlarbil och den går 2 x 7,5 mil varje dag på landsväg
med hastigheter på mellan 80 o 100/km/tim, endast en marginell del är körning i stadstrafik. Normalförbrukningen ligger - när allt fungerar - på 4,8/l/100 km. och just nu är det närmare 7,2/l/100 km. Inte riktigt en fördubbling men nära på.
Vad jag även undrar är att avgasvärdena var inom det godkända området vid besiktningen för en månad sedan, hade trott att avgasvärdena skulle ha visat en hög nivå.
Efter påfyllnad av eolys har systemet nollats varje gång.
av slagghackan
Hej. Är ny här på forumet. Även jag har haft problem med regenererande motor.
För två år sedan köpte jag en -06 2 liters diesel 23000 mil. Har haft problemen sedan dess.
det började med att jag körde hem den från stockholm regenererande den hela vägen hem. Förstod inte då pproblemet med ständig reginering, men blev snart varse denna åkomma. efter en viss tids studerande konstaterades felkod trycksensor. Problemen upphörde, men var snart tillbaka :shock: aaahhh, tätt partikelfilter tänkte jag.
De gamla filtret spolades ur efter konstens alla regler. Hjälpte en stund. Ett nytt filter inhandlades. Då va problemen borta. Reginerade ca mellan 70-80:nde mil. De är helt ok för mej. För ca 2 mån sedan var det dags igen. Höll på hela tiden . Efter en avslutad startade en ny. ( Något less... ) efter att ha lämnat in bilen på bilbolaget gävle så hittades inga fel. Stog inför följande alternativ: sälja bilen, trasig till någon annan som mej. (Samvetet satte stopp för det) Lägga ut hur mycket stålar som helst på nya delar. Eller de sista alternativet, delita dpf-systemet. Efter många timmars funderande och skruvande stod jag nu inför de sista, delita. I måndags utfördes operationen och bilen blev en annan. Grodhoppen på vägen upphörde, bränsleförbrukningen kom ner på den nivå den ska, och framför allt ingen mer diesel i tråget att bekymra sej för. Bilen blev som jag ville. Kanske inte för miljön men för min plånbok. Jag gjorde till slut de jag kunde.
Senast redigerad av 1 slagghackan, redigerad totalt 0 gånger.
av timebandit
Systemet är långt ifrån perfekt med en massa problem...
Men var beredda för Bilprovningen vet om att detta fusket ökar och inom kort så tror jag att dom kommer kontrollera detta och då blir det nog inte roligt.
Även när man säljer bilen vidare kan det bli problem och hoppas man är ärlig med denna modifikation.
Om man tar bort dpf funktionen själv så är det ingen större kostnad Men att åka in och återställa kan inte heller vara billigt? Fixa mjukvaran och nytt dpf... Kostsamt hur man än väljer att göra.
Men förstår att folk tar genvägarna för dpf problemet existerar ju tyvärr :(
av slagghackan
Den fråga som dyker upp är: hur ska bilprovningen kunna kontrollera detta. Ska dom uppgradera eller rent av byta ut den utrustning som dom har? Vad kostar det? Ska dom börja med traditionellt avgasprov på nyare bilar också? Jag är ingen expert men de jag vet är att vissa märken under dpf:ns barndom hade och har dessa åkommor och att systemet har förbättrats under åren. Jag kan höra ibland att vissa tar bort dessa filter i efektsynpunk, men det måste vara en mycket liten del av det totala antalet fordon. Jag tänker att min bil och många andra som har delitat är uppemot 10 år och kanske inte har så många år kvar innan skrot.
Eller är problemet så stort?
Användarvisningsbild
av Sierra94
10-12 liter olja lät otroligt mkt. Den borde börjat rusa för länge sedan. Hade samma problem på en bekants bil i somras och på den var nivån ca 2 cm över normal på stickan. Den gasade själv efter man dragit ur den på 2:an. Hade du 10 liter i tråget ist för de normala 5 litrarna borde olja ha trängt ut på de flesta ställen (kan tyckas). Speciellt eftersom den borde varit lika tunn som diesel.

Angående avgastester på bilprovningen så var jag och besiktade min 2.0d -05:a häromdagen och den har jag borrat partikelfiltret på så det är 4 st 16 mm hål i rakt igenom kärnan i filtret. Och iom att han såg att jag hade en dieselkraftbox (med laddtrycksstyrning) i så skulle han göra opacitetsmätning på bilen. Den fick som mest ryka 0.5 på deras skala. Min började på 0.9 sedan 0.64 och på sista och 3:e försöket 0.49 vilket gjorde att den passerade utan problem. Trots att boxen är uppställd på på nästan max. Så jag tror inte dessa motorer röker speciellt farligt trots att dpf är rensat. Iom att min har hål borrade och får mer diesel än en orginalmotor.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Här är föresten en riktigt bra beskrivning på hur detta med partikelfilter hänger ihop med allt annat och vad som händer under regenerering mm. http://www.freel2.com/gallery/albums/us ... L2_DPF.pdf
av getsome
Min med rör genom filtret ger 0.1 i Kvärde vid avgastest så nej dom ryker ingenting. Vill ni får ner det till 0.0 så blanka EGR precis innan bes (så hinner det inte sättas felkod)
av BjarneJ
Senaste som har hänt.
Partikelfilter bytt fast det inte var tal om det var täppt. Inga onormala eller ständigt återkommande regenereringar. Är partikelfiltret täppt går bilen inte att starta enl. de uppgifter jag har fått från Volvo. EGR bytt och allt är nollställd i Vida. Spridarna visade inte på något onormalt i Vida, men då systemet plockades isär var det synbar läckage på spridare 1o 2. alla spridare inkl. packningar har nu bytts och just nu verkar den ha normal förbrukning. Kan ibland visa tendenser att öka förbrukningen så nästa moment blir att gå på högtryckspumpen. Högtryckspumpen går att köpa som utbytesdel. Det rinner inte längre diesel i oljan, vilket var den största negativa överraskningen. Tack o lov tog motorn ingen skada. Hoppas det räcker med reparationer för nu då det börjar kosta på och bli lite tröttsamt. Bilen sätter fortfarande ingen felkod och har inte gjort det heller. Partikelfilter som är täppt ger felkod i Vida.
av BjarneJ
Senaste som har hänt: Bilen har till och från varit törstig och haft hög bränsleförbrukning och inga felkoder. Jag har haft stenkoll på oljan som emellanåt har visat tendenser att öka i mängd. Vid avtappning har det varje gång varit mer olja än jag har fylld på och det enda som har direkt kontakt med motorn är högtryckspumpen. En ny fabriksrenoverat har inhandlats från Nordisk motorkompani i Höganäs och har monterats. På den gamla synes ett läckage vid simsen vid drivaxeln på pumpen och det rann olja ut när den gamla togs bort. Jag misstänker starkt att detta har varit anledningen till oljemängden har ökat och att bränsleförbrukningen tidvis har varit hög, Just nu har den skött sig, men har bara kört ungefär 30 mil sen bytet. Plastslangen till pumpen knäcke naturligtvis i fästet till pumpen så en ny har beställts på Volvo och kommer måndag, Tänk att en plastslang kan kosta 1000;-. de är inte rädda för att ta betalt på Volvo. Efter att ha bytt hela insprutningssystemet- och det mesta av avgassystemet- (EGR och partikelfilter) tror jag mig nu ha kommit på vart felet har legat hela tiden; högtryckspumpen! Relativt enkelt att byta, men inte billig.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Den har alltså läckt diesel in till kammen och vidare in i motorn? Hir ser det ut mellan kam och pump? En slits i kammen som driver pumpen? Inga packboxar emellan?

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]