Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Går i tankarna kring att köpa en bil från en bilhandlare som jag har några funderingar kring. Startades i somras och ägs av en 24-åring. Carfax bekräftar: köpt av återförsäljare i oktober. Dock går vissa uppgifter isär: Enligt carfax och biluppgifter.se är bilen i trafik och enligt transportstyrelsen är den avställd sedan i fredags.

Bilen i sig är jag ganska intresserad av. Full servicebok, välutrustad, bra drivlina och inte särskilt många mil. Men vet inte om man törs slå till hos firman i fråga.

Tog en skärmdump av de senaste händelserna :
Bild

Edit: annonsen lades upp efter bilen köptes av privatperson enl carfax. Vet inte hur jag ska tolka det. Ska förstås ringa dit också och höra men vill förstås även ha lite input härifrån. Är det bara jag som tycker det ser skumt ut? Är det något jag behöver tänka på vid ev. köp? Kanske att bilen ändå säljs via bilhandlaren så att den varudeklareras? Minns inte alla detaljer kring detta, ska läsa på hos konsumentverket... Eller är det en fördel att köpa av privatpersonen ifall firman är ett osäkert kort?
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Enligt din skärmdump köptes ju bilen av en privatperson 2014-11-26, är det han som efter en månad säljer bilen!?
Ett köp av privatperson är ju helt garantilöst även om jag gillar det bäst!
Firmor ska ju ha en vinst som jag helst inte vill lägga extra pengar på, men i gengäld har du ju oftast lite garantier och konsumentlagen som skyddar dig mot fel, om firman är seriös eller börja kommer börja konstra inte vet man ju oftast inte förrän man vill reklamera fel - men är bilen ny och frisk ska ju mycket till för att du ska behöva nyttja garantier..

Edit: transportstyrelsen borde ju ha uppgifterna först, de andra hämtar ju säkert infon därifrån med lite eftersläpning...
av Lövet
Nystartade firmor är tyvärr inte det bästa. Inte för den nya starten i sig utan snarare att steget att lägga ner firman är mindre då. Nedlagd firma = omöjligt att reklamera.

Angående att det står olika saker på Biluppgifter + Carfax så förklaras det av att de köper data månadsvis. Ändringar under en viss månad visas först ett par dagar in i nästa månad.

En förklaring till att bilen säljs direkt av en privatperson kan vara att det är en person med koppling till firman. Gå dock inte på något snicksnack om att reklamationer inte gäller. Annonseras bilen av firman är de ansvariga för reklamationer även om ägarbytet sker mellan två privatpersoner.
av Schmoyoho
P210: Bilen i fråga är en S80 T6 årsmodell 2003 eller 2004, lite osäker. Så varken ny eller gammal i mina ögon. (inte "ny" men du förstår...). Fullservad som sagt och har gått mellan 1500-2500 mil/år enl carfax, iaf under åren sedan den började besiktigas. Har iaf förstärkta lådan och uppdaterade motorn så den känns ju inte direkt strulbenägen. Inga barnsjukdomar som lådras som känns uppenbart oroväckande.

Lövet: Är det någon som helst skillnad om köpet görs mellan privatperson till privatperson eller firma till privatperson? Dvs det ger inte mot förmodan någon fördel om köpet görs mellan privatpersoner ifall firman skulle gå omkull? Eller är det helt enkelt att säljaren är den som tar emot betalningen? Har inte stött på något om det hos konsumentverket.

Edit: 38-åringen har tydligen 16 bilar registrerade på sig. Målvakt av något slag? Eller vad är det frågan om... Mätarställningen idag, om man jämför annonsen med senaste besiktningen i mars, är bara 120 mil mer. Fick även ut namnet via SMS-tjänsten och samma person äger "SSA *namn* Restaurang" i Gävle, som jag inte får några träffar på. Har även varit ägare till en pizzeria i Ludvika t.o.m 2011.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Givet att firman är kvar är det långt bättre eftersom du då har konsumentköplagen på din sida och den ställer mycket hårdare krav på näringsidkaren än privatpersonen.

Köper du av privatperson gäller köplagen och då har du betydligt mindre rättigheter och fler skyldigheter. Det krävs bland annat en ordentlig undersökning av bilen och säljaren kan komma undan mycket med "jag visste inte".
av Schmoyoho
Njä jag önsketänkte mest om man kunde få det bästa av två världar om man säger så. Dvs ägarbyte från privatpersonen men köpt/förmedlad av firman då de annonserade den :roll:

Lade till lite mer info jag kommit över i mitt förra inlägg. Han som nu äger bilen har 15 andra bilar skrivna på sig. Några verkar vara införskaffade tidigare i år, april-juli, men merparten under oktober-november. Alla som är till salu och inte ännu sålda hos firman är skrivna på honom men inte alla bilar på honom är till salu från firman.
av Mwi
Känns lite som att man har gjort ett antal ägarbyte på kort tid för att dölja vem som har backat mätaren, 120 mil sedan mars :-O) Nystartad firma, många ägarbyten på korttid, vem äger/säljer bilen tror du skall leta vidare.
Användarvisningsbild
av Nexus
Låt mig gissa att företaget byter namn om en månad. . . . . Många av dessa hästhandlare skriver bilarna på andra person. Få bilar står på företaget fast deras gård är översvämmad av bilar
av Schmoyoho
Mwi skrev:Känns lite som att man har gjort ett antal ägarbyte på kort tid för att dölja vem som har backat mätaren, 120 mil sedan mars :-O) Nystartad firma, många ägarbyten på korttid, vem äger/säljer bilen tror du skall leta vidare.
Känns inte som att det är något fuffens med bilen. Samma ägare från mars 2010 tills att den såldes till privatperson (lån rapporterat i historiken) nu i september.
Nexus skrev:Låt mig gissa att företaget byter namn om en månad. . . . . Många av dessa hästhandlare skriver bilarna på andra person. Få bilar står på företaget fast deras gård är översvämmad av bilar
Jahapp, kanske inte är roligare än att man får fortsätta avvakta på en bättre bil då. Tänkte säga företaget är startat i somras men alla annonser är upplagda fr.o.m mitten av november så inte så länge sedan det känns som att de blev verksamma.

Vad exakt är det för fördel med att skriva bilarna på någon annan än firman när de ändå annonserar ut bilarna?
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Schmoyoho skrev:
Mwi skrev:Känns lite som att man har gjort ett antal ägarbyte på kort tid för att dölja vem som har backat mätaren, 120 mil sedan mars :-O) Nystartad firma, många ägarbyten på korttid, vem äger/säljer bilen tror du skall leta vidare.
Känns inte som att det är något fuffens med bilen. Samma ägare från mars 2010 tills att den såldes till privatperson (lån rapporterat i historiken) nu i september.
Nexus skrev:Låt mig gissa att företaget byter namn om en månad. . . . . Många av dessa hästhandlare skriver bilarna på andra person. Få bilar står på företaget fast deras gård är översvämmad av bilar
Jahapp, kanske inte är roligare än att man får fortsätta avvakta på en bättre bil då. Tänkte säga företaget är startat i somras men alla annonser är upplagda fr.o.m mitten av november så inte så länge sedan det känns som att de blev verksamma.

Vad exakt är det för fördel med att skriva bilarna på någon annan än firman när de ändå annonserar ut bilarna?
Om fogden kommer så kan det kanske bli lite svårare för dem att ta bilarna? Teori bara. Annan teori är ju svarta pengar.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]