Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:
milktrucker skrev:med risk för att låta stursk, varför läser man inte instruktionerna i VIDA innan man skruvar på något? :shock: :shock: :shock:
Ptja... alla kanske inte har en fulkopia av Volvos program.
så varför frågar man inte om det här då?

Vill inte låta anklagande mot T.S öht, utan en del av problemet ligger i att det figurerar olika beskrivningar om tillvägagångssätt.
Hej!

Kanske det var denna länk som ”Tesla” sökte om man har lossat fel mutter.
Först denna länk som lite info. om samma problem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... el#p770163

därefter denna länk.

http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... post125489

Lennart
Ja, det var nog bl,a den tråden Lennart. Men har inte läst igenom "transmission nightmare" :-O)
Verkar finnas en lättare lösning än att byta låda. :)

Men det här med påfyllning??
Varför säger alla att det skall fyllas genom oljestickans rör?
Borde det inte rimligen gå att fylla genom samma slang där oljan går tillbaka till lådan från kylet? Altså den som man lossar högst upp på bilens vänstra sida på kylaren? Man tar ju ut olja från kylet (vid spolning) där och oljan går ju via slangen tillbaka! Vad kan gå fel? ?:-/
Där är det ju lättare att fylla på med ny olja känns det som :D
Senast redigerad av 1 Tesla, redigerad totalt 0 gånger.
???Wissel? ?:-/
Vet du något som du inte berättar?
Hur vet du att det skiter sig? Eller gissar du? Eller är det någon som sagt det som lästs av någon som någon annan hört....
VAR fyllde du på oljan ?
Om du fyllt någon annanstans än vid Oljestickans rör så
skiter det sig.....
Hej igen!

Har gjort så som ”Tesla” ifrågasätter med att fylla olja i det röret som är returen till lådan, så som Bilia. Har sett det med egna ögon på deras verkstad.
Finns även video på nätet med den beskrivningen.

Lennart
Tesla skrev:???Wissel? ?:-/
Vet du något som du inte berättar?
Hur vet du att det skiter sig? Eller gissar du? Eller är det någon som sagt det som lästs av någon som någon annan hört....
Det är många här som helt tydligt gissat sig till vilket fel du gjort, men ingen orkar skriva ut det i klartext.

Ett väldigt vanligt klavertramp när man byter olja i just din växellådstyp är att man lossar en skruv ovanpå för att fylla på. Den ser tydligen ut som en påfyllningsplugg. Jag vet inte själv, har aldrig sett den.

Det som ser ut som en påfyllningsplugg är i själva verket en skruv som håller diverse prylar till treans växel. Dom ramlar alltså ner i lådan och slutresultatet har du ju själv märkt. Påfyllning ska ske genom röret för oljestickan och ingen annanstans.

Det går tydligen att laga detta utan att riva ner alltihop, men hur man gör vet jag inte. Jag minns att jag läst nånstans på internet att det finns nåt knep.

Förr i världen var det tydligen rätt vanligt att folk som skulle byta motorolja på Saab V4 tappade ur växellådsoljan och fyllde i ny motorolja. Vad som händer när man har dubbelt för mycket olja i motorn och ingen olja alls i växellådan kan du säkert räkna ut. :)
ja, hade med oljan själv dock, men betalade någon 1000-lapp tror jag

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]