Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
:lol: @ Lövet

Hittade följande på internet:
one of the biggest issues with the early 3.2 engines wasn't so much that the engine was underpowered, but rather the calibration on the 6-speed auto was weighted more toward fuel efficiency rather than performance. This was best seen in the annoying habit of wanting to hold onto the highest gear possible rather than changing down.
Frågan är väl då om det finns någon som erbjuder en mjukvaruuppgradering för växellådan.

Hittade följande på RICA:s trimsida för 3.2:
Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic
Betyder det att dom varit inne och haxxat lådan i allmänhet också?

Edit: Svar nej, enligt min bror som lämpligt nog är kompis med återförsäljaren
Användarvisningsbild
av ER
xerent skrev::lol: @ Lövet

Hittade följande på internet:
one of the biggest issues with the early 3.2 engines wasn't so much that the engine was underpowered, but rather the calibration on the 6-speed auto was weighted more toward fuel efficiency rather than performance. This was best seen in the annoying habit of wanting to hold onto the highest gear possible rather than changing down.
Frågan är väl då om det finns någon som erbjuder en mjukvaruuppgradering för växellådan.

Hittade följande på RICA:s trimsida för 3.2:
Reduced delay from standstill on Automatic / Geartronic
Betyder det att dom varit inne och haxxat lådan i allmänhet också?

Edit: Svar nej, enligt min bror som lämpligt nog är kompis med återförsäljaren
Om inte jag är helt efterbliven så kan man få denna reducering av fördröjningen hos volvo som separat produkt exkl. nerladdning om man vill/behöver den.
Vet det var någon tråd ang.lådans uppförande då denna/liknande var på tal.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju extremt oekonomiskt att ligga uppåt 3000+ rpm i andra körfall än när du snabbt vill accelerera. Jag tycker det låter som att din låda och motor fungerar utmärkt. Lådan kommer vara programmerad att undvika dessa varvtal vid annat än HÖGT gaspådrag. Du måste alltså tyvärr lära dig lådan och motorn och gasa riktigt rejält och du kommer alltid kräva en nerväxling för att pinna iväg. Hela drivlinan är som sagt avsedd för att ligga på låga varv när du fiskör och höga varv när du accelererar. Det kommer man inte ifrån. Det är nära 100% gaspedal och nerväxling precis varje gång du vill att den ska sticka iväg. Ingen verkstad i världen kan programmera den runt detta. Det är en egenskap hos produkten.
av Schmoyoho
xerent: Tänkte föreslå manuell växling också men det tröttnar man ju konstigt nog snabbare på än att köra riktig manuell. Ang. mjuk växling så är jag osäker på om manuell växling på något sätt är underordnat sportläget eller om det bara blir hackigt pga att lådan inte själv väljer hur den växlar. Kanske helt enkelt är lite sportigare för att det inte ska kännas så segt att växla manuellt, om lådan t.ex slirat in växlarna så mjukt som möjligt.

Lövet: Jag tycker det är en riktigt trevlig låda men då har jag kört en nyare bil, ifall lådan ändrats på sistone...? Ganska snabb omställning från mjuka, knappt märkbara växlingar, till lite rappare sådana. Enda gången den känns trög och seg är om man ändrar sig mitt i en växling och börjar gasa eller när lådan tvekar för att man försöker lära om den. T.ex lite aktivare körning när den är inställd på att gå mjukt.

Är det bara jag som upplevt att om man gasar till lite extra ungefär när lådan börjar vilja växla upp så lär sig bilen ganska snabbt att dra på växlarna lite mer? Efter ett tag av sådan körning märker man om man återgår till mjuk körning att lådan kan stanna vid t.ex 2000 RPM och avvakta med uppväxling. Då uppstår fördröjningar, inte annars.

Edit: Eller ur ekonomiskt hänseende som sagt ovan kan man ju skippa och spara varvandet till när det behövs. Eller bara använda manuell växling för större pådrag för att slippa uppväxling? Tycker det kan vara smidigt att slänga i sportläge för lite mer distinkt respons vid t.ex omkörningar än att försöka dosera rätt med gaspedalen.
Användarvisningsbild
av dekstros
Grattis till en otroligt fin bil!
Jag själv väntar på att bli uppringd av försäljare, ska eventuellt byta min pärla mot en XC70 3.2 -08, även den ruby red.

Är du nöjd med bilen? Finns ju inte direkt en uppsjö av dom, med det sagt så har jag aldrig heller provkört en!
Användarvisningsbild
av xerent
dekstros skrev:Grattis till en otroligt fin bil!
Tack :)
dekstros skrev:Är du nöjd med bilen? Finns ju inte direkt en uppsjö av dom, med det sagt så har jag aldrig heller provkört en!
Tre saker huvudsakligen:
  • Jag har gått från manuell dieselturbo till automat bensin-sugmotor. I det avseendet tycker jag att 3.2:an känns slöare. Jag har också provkört en T6 när jag höll på att kolla runt. I det avseendet tycker jag att 3.2:an är oerhört slö och trött. Jag är, som crumpets skrev, helt enkelt turboskadad. :lol:
  • XC70-karossen kan man konstatera har sämre kurvtagning; den kränger mer i kurvorna men å andra sidan är den mycket mer komfortabel än V70:n. Man gungar över gupp och sitter högre med bättre utsikt. Jag tänkte åtgärda väghållningen lite till sommaren; har ju köpt 19" fälgar. :mrgreen:
  • Allmänt sur på en massa skitfel som inte har med modellen att göra utan med mitt unika exemplar. Hit räknas torkarmotor, plåtskada, krånglande lås och tröga handtag, glapp i styrstag och inte minst att länkarmsbussningarna var helt slut. :evil: Allmänt sur på att den här bilen inte har fått en vinge ännu pga. dessa prioriteringar.
Men överlag så är det ju, som V70:n, en oerhört trevlig bil. I stadstrafik och låga hastigheter hör man knappt motorn, det är som att glida fram i en segelbåt. Oerhört fin gång. När man gasar på så har motorn ett härligt vrål. Sen att man har AWD numera kommer ju kännas gött när väl vintern slår till.
dekstros skrev:Jag själv väntar på att bli uppringd av försäljare, ska eventuellt byta min pärla mot en XC70 3.2 -08, även den ruby red.
Är det denna bilen? http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... m?ca=5&w=3

Det verkar vara ett mycket bra pris, men det ingår ingen utrustning att tala om. Den verkar ha skinnklädsel, och den ser halvt sliten ut, och dragkrok men that's it. Inte ens vinterhjul verkar ingå. Dessutom är den fulstylad till något som ska likna MY2014, jag tycker det ser hemskt ut. Reflexen höger bak är trasig. Kan absolut vara värt att köpa den, beroende på vilka krav du har. Jag hade rätt specifika krav på utrustning: bränslevärmare, avstängningsbar krockkudde, dragkrok, osv.
Gör inte samma misstag som jag: Kolla noga igenom allt vad bussningar, styrning och elektronik i bilen heter. Är bilen billig är den ofta det av en anledning... Räkna också med att du kommer behöva byta olja i växellådan, det har jag på min att-göra-lista.
Användarvisningsbild
av dekstros
Tack för summeringen!

Även jag går från en manuell dieselturbo, främst för att jag tycker att XC:n är så förbannat snygg samt att jag vill åt AWD, men även för att slippa dieseln.. Visst den går snålt, men det är något annat med bensin.

Mycket riktigt, det är den bilen. Slog upp den på carfax och kan meddela att det inte blir något byte. Mätarfifflad och tidigare varit stulen.
Importerades 2010 och hade då gått strax under 15k mil, 3 månader senare besiktigades den med endast 9k mil på mätaren(!!).

Får leta vidare och hitta någon att provköra så man får höra vrålet från sexan!

Vad ligger din snittförbrukning på?
1.12 på färddatorn, ska återkomma med riktig förbrukning. Har inte varit duktig och antecknat vid pumpen.

Ser man på, ett Carfax gjorde nytta en gång i alla fall :)

Edit: Ser att du bor i Gävle. Du är välkommen att köra upp till Bollnäs om du vill ha en provkörning med min bil. Annars har eccy243 här på forumet en S80 3.2 AWD, och han bor i Gävle vill jag minnas. Kanske kan höra med honom.
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.
dekstros skrev: Importerades 2010 och hade då gått strax under 15k mil, 3 månader senare besiktigades den med endast 9k mil på mätaren(!!).
Nånting jag upptäckte när jag besiktade V70 sist var att 1an i 19xxxx mil inte var med så enligt besiktningen har min V70-00 endast gått 9xxxx mil
av Lövet
Bilen ovan har rätt "spännande" ägarhistorik sedan den kom till Sverige. Bland annat har den återtagits av finansbolag vid ett tillfälle samt sålts av Michell och Company (googla på egen risk).
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 39

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]