Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
XC90_Executive skrev:Hade problemet på min förra V60 T6 (MY12), men det fanns en fix för detta som Volvo gått ut med så kompressorn behövde aldrig bytas utan någon annan del som var betydligt mindre komplicerad att skifta! :)
Vet du vad de gjorde?
av KarlE
På min bil påstår de sig ha bytt kompressor. Ljudet var till en början lägre, men nu är det tillbaka.
Kompressorn det dominerande ljudet upp till 50km/h.
Det är oacceptabelt i en annars så bra bil.
av KarlE
Först försöker min tekniker laga kompressorn. Utan resultat.
Sen bytte han kompressorn. Utan resultat.
Häromdagen hörde han av sig igen och sade att ni finns det en lösning. Han sa att en slang måste bytas och det blir det bra. En slang, tänkte jag. Vad fan har det med missljudet att göra? Hur som helst, jag åkte till återförsäljaren och de bytte den här slangen. Nu är det helt tyst. Tydligen har slangen den ljuddämpare. Vilken skillnad!!! Nu är detta fixat! :P
KarlE skrev:Först försöker min tekniker laga kompressorn. Utan resultat.
Sen bytte han kompressorn. Utan resultat.
Häromdagen hörde han av sig igen och sade att ni finns det en lösning. Han sa att en slang måste bytas och det blir det bra. En slang, tänkte jag. Vad fan har det med missljudet att göra? Hur som helst, jag åkte till återförsäljaren och de bytte den här slangen. Nu är det helt tyst. Tydligen har slangen den ljuddämpare. Vilken skillnad!!! Nu är detta fixat! :P

KarlE vilken slang va det ? Har du art nr på denna ?

Mvh
Kompressorer med med 5 och 7 kolvar och variabel deplacement (de utan magnetkoppling och har 'plugg' i baken med elstyrning) och dito med magnetkoppling med fast sned svivelplatta eller är suggastryckstyrd har en tendens att vina, morra och låta illa ganska fort efter några tusen mil och det får man dras med tills bilen skrotas typ. Just dessa kompressortyper är rent hemska och låter som att de håller på att skära från typ 5000 mil och kanske har gjort det vid 15000-20000 mil... och också mycket vanliga i bilar idag...

De mest skottsäkra kompressorerna som finns, lätt håller en billivstid ut (förutom magnetkopplingen) och relativt tysta (mer dovt dunkande i så fall, inget vinande/morrande) är ON/OFF-kompressorer av scroll-typ - där är det i stort sett bara magnetkopplingen som kanske behöver en översyn efter 30000 mil eller så, annars märks de inte mycket av utöver klickljudet när magnetkopplingen drar i jämna perioder.
Användarvisningsbild
av pb81
Peter12345 skrev: mån 15 jun 2020, 08:00 Slangen med ljuddämpare:
P/N31436536 5cyl engines
P/N31407977 5cyl engines -2013w20
P/N31436537 6cyl engines

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -11-02.pdf
Pratade precis med Volvo och ingen av de nämnda slangarna passar min V70 MY13 med 2l diesel (5cyl).
Då var det denna slangen man skulle ha: P/N31407976
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]