Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Lite uppdatering av förbrukningen de två senaste tankningarna på min V70 D3 2014:

Bild

I övrigt tuffar det på, inga problem alls hittills. Dieselvärmaren värmer bra och har nyttjats mycket, speciellt när jag åkt skidor (senast igår).
Ladda batteriet för säkerhets skull idag med min CTEK MXS 7.0 laddare och den ladda i 3,5 tim så var batteriet fulladdat, så lite har alla dieselvärmarstarter dragit ur batteriets kapacitet men ingen fara på taket.

/Bo
Användarvisningsbild
av GustavE
Intressant med din statistik :)

Hoppas du åkte mycket skidor mm innan tankning nr 4? Det var ingen rolig förbrukning :(

Tankade jag också idag. Har kört ganska mycket stadstrafik under denna tank. 0,61 vid pumpen (färddatorn visade 0,48) vilket är min sämsta verkliga och bästa färddatorförbrukning hittills. Om jag minns rätt har jag tidigare haft 0,59, 0,58 och 0, 59 och då har färddatorn visat 0,49.

Troligen kör du värmaren mer än vad jag gör. Skulle gissa på att jag just nu när jag mest söndagsåker kör värmaren var 10-20:de mil. När jag börjar köra bilen till jobbet sen kommer det bli var 6:e.
Nytt rekord för mig idag:
0,52 vid pumpen
0,45 på färddatorn
Både landsväg, motorväg och stadskörning. Ganska mycket landsväg i gynnsamma hastigheter.
Har knappt kört värmaren den här tanken, skulle gissa på 3 gånger kanske. Den kan ju dock ha gått under färd.
Användarvisningsbild
av bem
Gustav,
Det tar sig sa m...brännaren. Ser ju riktigt bra ut.
När jag kollar i körjournalen i Volvo On Call och kikar de dagar jag kör "lugnt" till/från jobbet (6 mil till, 6 mil hem) så är jag nere på 4,4 lit/100 km.
Men så ibland är jag sen hemifrån och gasar på lite mer och då drar det iväg över 5 lit/100 km med en gång.
Gjorde en lite längre körning för 14 dagar sen på 20 mil till och lika långt hem där jag låg på förbrukning enligt färddatorn på
4.6 lit/100 km enligt körjournalen.

Slänger in lite registreringar enligt min Excelfil (jag har allt även i min mobilapp Tankomat Pro).
Förutsättningarna är ungefär som tidigare, bl a värmaren körs dagligen minst 2 ggr/dag, ganska ofta har det blivit 3-4.

Montera en CTEK Comfort Indicator i min V70 för ett tag sen också, fungerar utmärkt - enkel installera och är en enkel och idiotsäker lösning för att ha koll på batteriets status och när det är dags för att ladda det med batteriladdaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p843510

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Lite uppdatering:

Har nu kört 2000 mil.
Hittills inte ett enda fel på bilen sen jag hämta ut bilen ny slutet nov -14.
Förbrukningen är lite lägre nu när jag inte använt dieselvärmaren på länge (prova den en morgon förra veckan då det var lite kallare och den starta fint fast det inte varit igång sen i våras). Har satt bilbatteriet på laddning i natt så jag vet det är fulladdat till de första kalla mornarna som lär komma snart då man kan vilja dra på dieselvärmaren.

Delbart drag skall monteras på onsd till veckan, liksom 12 volt uttag i lastutrymmet.
Stänklappar fram och bak är monterade på bilen också kanske jag skall tillägga och det ser inte så pjåkigt ut med dem på, de är trots allt ganska små.

Vi får se när de första småfelen dyker upp.
Men hittills är jag nöjd med bilen som sådan och motorn också, lagom drag i den för min typ av körning.
Fick ett erbjudande från Volvo för ett tag sen om Polestar uppdatering av D3:an i min V70 med 27 hk till (136 +27 = 163 hk) och 50 Nm mer vridmoment (350 + 50 = 400 Nm) för ca 9200 kr, men det blir nog inget av med det (just nu i alla fall). Blir ju i princip samma hk och vridmoment som en D4 då. Nån som gjort det?

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev: Hittills inte ett enda fel på bilen sen jag hämta ut bilen ny slutet nov -14.
:?: :?: :?: :-)-)
Användarvisningsbild
av bem
Så, nu är dragkrok monterad, och 12 volt uttag i lastutrymmet. Bra att dragkroken kan förvaras under golvet i det främre facket som är lite djupare.
Dock gick ena baklycktan sönder när meken skulle dra lös bakre kofångaren så jag måste tillbaka igen så de får byta till en ny baklykta (den ena nedre bak). 12 volt uttaget sitter lite löst också såg jag (går att vrida den lite åt bägge hållen och antar att mutter på baksidan inte dragits åt (får se om jag rättar själv eller ber meken dra åt när han byter baklyktan).
Hitta monteringsanvisningen på nätet så bör ju gå rätt snabbt om jag väljer rätta till det själv:
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

/Bo

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Då har min V70 D3 2014 varit inne på första servicen (1 år / 2750 mil) som kostade 3017 kr.
Två fel hittades på bilen, dels felkod på sirenen i larmet dels felkod på ena backsensorn bak och jag skall tillbaka om 14 dar för byte till nya på garantin.
Fick ett bra tips av den personliga serviceteknikern som jag inte visste om: om man har skärmsläckaren aktiverad på displayen och skall stänga av radion så måste man först väcka upp displayen ur skärmsläckarläge och sen kan man trycka (långt tryck) på On/off knappen (den övre halvan i den vänstra runda knappen i mittkonsolen). Jag har alltid tyckt det varit svårt att stänga av radion, och det beror som sagt på att har man skärmsläckare aktiv måste den först väckas upp ur skärmsläckarläge och sen kan man stänga av radion med ett långt tryck på On/off knappen).
Trodde nästan det var fel på knappen innan jag fick reda på hur det förhöll sig.

En sak som jag dock retat mig på länge är att det alltid kommer in vatten/snö i baksätena vid yttre kanten när man öppnar bakdörrarna om det regnar eller snöat. Det ligger vatten eller lite snö i överkanten på dörren och när man sen öppnar dörren så hamnar det på säteskanten. Några såna problem var det inte på min förra V70 (2001).
Yttre delen på förarsätet börjar bli blankt och slitet, således inget som kommer hålla så jättemånga år eller åtminstone se ganska fult ut om några år.
Det visste jag ju om att det kommer bli så, i stort sett omöjligt att undvika.

I övrigt inga fel och bilen går bra. Inga nya tillbehör monterade men när DAB radio kommer får man väl in och uppgradera radion.
Rattvärme (som går att eftermontera på MY14 och nyare) har jag allt fundera att eftermontera, vi får se vad det blir av det. Brorsan skaffa en XC60 MY15 för ett tag sen och den har rattvärme och han gillar värmen i ratten.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Då var sirenen och ena bakre backsensorn bytta på garantin.
Fick ett stenskott i frontrutan mitt framför förarplatsen för nån vecka sen och det byttes frontruta också i samband med att bilen var inne för garantiåtgärder.
Nu står bilen i hemma i varma garaget ifall frontrutans lim kanske vill ha lite värme att riktigt härda klart.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Då var det dags för ett nytt saftigt stenskott i frontrutan, bara 2 mån sen förra stenskottet i frontrutan. Suck... den här gången var den en långtradare som skickade en sten in i rutan igår på väg till jobbet.
Fick ett meddelande i displayen idag om att "Boka tid för service" fast jag hade bilen på första årsservicen för drygt 2 månader sen. Ringde personliga serviceteknikern och han nämnde nåt om bugg i mjukvaran i bilen. De skulle ladda in ny mjukvara på fredag åt mig.

/Bo
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]