Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ermo14
#926461
Har en V70-00 Classic där koppling och tätningen nu är bytt.

Skulle ha uppstarten ikväll, vilket misslyckades radikalt.. Bilen startar såklart inte.

Startmotor går runt (dock lite segt kan jag tycka) har signal överallt förutom upp vid tändbryggan där är det stopp.
Kollade även på "svänghjulgivarn" den är lite skrapad etc efter återmontering av lådan. Kollat alla givare, har ju dock inte haft isär några vid dem/montering

Har inte möjlighet att läsa av koder.

Någon som har nått spontant tips vart man skall börja?
Senast redigerad av 1 ermo14, redigerad totalt 0 gånger.
av ermo14
#926503
Kan tillägga att batteriet är. Relativt nytt och stod på laddning mellan natten mellan Tis-ons

Provade även att koppla på en booster.

Så batteriet borde kunna avskrivas
av Adamp
#926505
Du har väl separata tändspolar på varje tändstift då den är en 00? Jag skulle dra ut en av tändspolen och kolla om motorn tänder. Tänder den stiftet så bör givarna och tändsystemet vara okej. en liten guide:
men om den inte gör det så kan det vara många olika saker men det tar vi då. Finns andra metoder att test det på. Vanligaste är när en bil inte starta är det antigen tänd eller bränsle systemet.

Du bör också dra ut bränsle spridarens kontakt till den cylindern som inte har tändstiftet och spolen.

Jag vill minnas det var ett annat sånt här tillfälle men kommer inte ihåg vad tråden hette.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#926745
ermo14 skrev:Givare som sitter uppe på lådan och har en magnet mot svänghjulet ser lite krockad ut. Måste blivit när lådan skulle på plats. Beställt en ny sådan och hoppas på det
Det vore ju inte helt otroligt att svänghjulsgivaren har fått sig en törn under denna operation. Men innan du byter kan du ju prova mäta upp givaren. Sedan, om det är som jag förstår det, talar denna givare om för bilen att skicka på bränsle och tändning. Dvs. Utan fungerande givare får man inget av det. Mao, får du gnista och/eller soppa så är denna givare troligen hel.


Ang. om svänghjulet kan sättas fel har jag svårt att tro det. Det brukar sitta en styrhylsa på baksidan så att det bara går att montera i ett läge.
av *pettson*
#926833
S6024t skrev:kan man montera svänghjulet fel?
Allt går. Jag vet någon som lyckats montera det fel trots styrtapp. Men såvida du inte märkt att du spräckt svänghjulet så bör det sitta rätt.
I normalfallet ska det INTE gå att sätta det fel om styrtappen sitter kvar.
av ermo14
#926877
Svänghjulet är monterat som det satt innan. Märkte upp med krita, samt att de finns styrstift.

Hur ska ja mäta upp denna? Har kontakt mellan stycket och slutet av kablarna innan de går in i "magneten"
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#927056
ermo14 skrev:Hur ska ja mäta upp denna? Har kontakt mellan stycket och slutet av kablarna innan de går in i "magneten"
Du skall Ohm-mäta. Tyvärr vet jag inte exakt vilka värden du skall ha eller mellan vilka stift du ska ha det. Denna givare på en 740/940 skall t.ex. ha cirka 200 ohms motstånd mellan två av tre stift. Testa att googla fram några värden.

Men har du kollat ifall du har gnista och soppa? Orkar du inte skruva ur ett helt tändstift så sätt ett gammalt i en tändhatt och kolla.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]