Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
Hej,

Jätte nöjd med min Volvo V70 2,4D 2010 förutom med en sak.
Varför är bältesvarnaren så hysterisk. Den vill jag släcka helt så den inte plingar alt plingar mindre som i en V70 2011.

Jag har på mig bältet men det händer att man knäpper av sig lite för tidigt eller att någon som åker knäpper upp bältet för tidigt och det blir hysteriskt plingande.

1. Alltså går det att släcka plinget?
2. Går det att byta ut plinget till mindre hysteriskt.
3. Lossa kabeln till högtalaren? Vart sitter den om så?
4. Övrigt som löser problematiken?

PS. Önskar slippa massa onödiga kommentarer om att ta på dig bältet mm. :) DS

Tacksam för seriösa svar som funkar ...
av mattish
Min 2013 var ganska hysterisk vid leverans också, men efter att Sensus uppdaterades så lugnade den sig väldigt mkt.

Det borde väl gå med en mjukvaruuppdatering för din del också.
av Schmoyoho
På MY14 vet jag att de iallafall plingar lite nu och då. En gång om man tar av sig bältet när bilen rör sig, sen lite nu och då. Inte särskilt hysteriskt tycker jag.

Har hört talas om att USA-bilar har ett annat pling i bältesvarnaren som tydligen är mer uthärdligt. Annars kanske det går att följa guiden för urkoppling hos P2:orna? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=27578

Annan tråd ang detta där det kanske finns något matnyttigt: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a&start=0
av Tottoman
På min -08 kan man med hälp av Vida inaktivera varningen för baksätet, samt sänka volymen på plingandet, stänga av helt går inte. Det går även att inaktivera den helt meningslösa informationen "ingen bältad bak".
Användarvisningsbild
av apersson850
Den är inte meningslös. Som förare är du ansvarig för att passagerare under 15 år har bälte på sig, och yngre personer sitter ofta bak.
Min 2012:a har fått ett annorlunda pling efter någon uppdatering. Mindre hysteriskt än tidigare. På gott och ont, förstås.
av least
apersson850 skrev:Den är inte meningslös. Som förare är du ansvarig för att passagerare under 15 år har bälte på sig, och yngre personer sitter ofta bak.
Min 2012:a har fått ett annorlunda pling efter någon uppdatering. Mindre hysteriskt än tidigare. På gott och ont, förstås.
Den är meningslös om ingen under 15 år sitter där bak.... :D

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]