NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreasv50norge
Hej

Har en fråga gällande byte till en bättre och skönare ratt.

Jag har köpt en R Design ratt som jag vill sätta på min v50 2006 års modell. Men jag ser på leverantörens hemsida att ratten passar på modeller från 2007.

Blir det ett problem här? Eller ska det gå bra att byta ratt och flytta över airbag och allt annat på ratten?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av grillchips
Den ska passa. Tidigare modeller hade ju en likadan ratt fast utan r-designmärket i nederkant, dvs sportratten. Infästningen ska mig veterligen vara densamma och har aldrig hört att de inte skulle passa.

Kan tänka mig att infon pekar på att ratten "hör till" >2007 eftersom det var först då som r-design kom till.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag kan inte svära på det men jag har som sagt aldrig hört talas om att det problemet finns. Någonsin. Då har jag hängt på V50/S40-forum aktivt i ett par år nu. Återkom gärna när du bytt och om du stött på problem, alltid bra att kunna reda ut sånthär ifall andra har samma frågeställning i framtiden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vad jag vet ska det inte vara någon skillnad, vilket jag även kan svära på att det inte är. Möjligen kan man byta eventuell knappsats på ratten till stereon om den har knappar till telefoni och vise versa.

Ta det försiktigt och följ dessa guider så går det fint.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... V50%202006
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=ratt

Upplevde det som lite knepigt när airbagen skulle lossas bakifrån men med en smal och styv spårmejsel gick det fint. Trodde airbagen skulle ploppa ut synligt ur sitt fäste men den lossnade bara lite grann varpå jag enkelt plockade ur den.

Lossa sedan försiktigt på kablarna till airbagen, tänk dig att du greppar kontakterna som när du ska plocka upp en insekt du inte vill skada. Varför jag säger försiktigt är för att dessa kablar och kontakter vill man inte skada i onödan. De passar sedan bara på en sida och på ett håll.
Användarvisningsbild
av P210
Jag lade upp en tråd med lite bilder när jag byte min ratt;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=ratt
Lossa sedan försiktigt på kablarna till airbagen, tänk dig att du greppar kontakterna som när du ska plocka upp en insekt du inte vill skada. Varför jag säger försiktigt är för att dessa kablar och kontakter vill man inte skada i onödan. De passar sedan bara på en sida och på ett håll.
-Jag har ett par kontakter lösa om någon skadar sina vid byte...
(Själva kablarna går lossa ur kontakten genom att pilla bort det gula clipset om det vill sig illa - OBS man ska dra ur hela den svarta kontakten ur airbagen som sagt i tidigare inlägg, det är lätt att tro att man ska snäppa bort de gula clipsen!)

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]