Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#926262
Det här har vi läst flera gånger förut så det är egentligen ingen nyhet, men varningssignaler tål ju att upprepas.

Biodiesel lika farlig som fossil diesel

Av: Håkan Abrahamson. Ny Teknik.
Publicerad 9 december 2014 11:17

Avgaser från biodiesel är lika farliga för hjärt-kärlsystemet som avgaser från fossil diesel visar en ny svensk avhandling.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 870153.ece
#926263
ja men detta har varit känt länge, likaså att utsläppen av kväveoxider ökar vid biodieseldrift, s.k FAME.
det är bara utsläppen av fossil koldioxid som minskar,dvs växthuseffekten, som minskar kraftigt
#926273
Precis, stänger alla av sina motorer så försvinner ju partiklar och NOX grymt snabbt. Som när det blev flygförbud 9/11 så klarnade ju de övre luftlagren direkt.

CO2 tar väl sisådär 140.000.000 - 65.000.000 år innan växterna har fångat in den och jordens rörelser i jordskorpan har begravt dem på några tusen meters djup där vi hittar oljan idag om man tittar på hur gammal dagen olja är.

Så om vi slutar köra idag så lär det väl ta 100.000.000 år innan växthuseffekten av det vi släppt ut är nollad igen.
#926291
Det som är intressant är att artikeln påvisar att även vedeldning är farligt, det är ju trots allt något som vi gjort sedan stenålderna.
Och hur ska vi kunna leva om vi inte ska vedelda husen, eller med briketter, pellets what ever. T o m fjärrvärmevärken eldar träråvara, om det inte är sopor.

Om partiklar från biodieselavgaser hade varit mer skadliga än från fossildiesel hade vi haft anledning att välja bort biodiesel, likaså eldning av trä.
Artikeln säger trots allt inte nej till att använda bioenergi, det är därför den vägen vi måste gå tills vidare.
#926389
Fast en bra pelletsbrännare förbränner ju råvaran på ett extremt effektivt sätt till skillnad från en ugn man langar in vedklabbar i så det beror ju helt på HUR man förbränner snarare än vad.
#926396
Hade någon förväntat sig att det skulle komma ren och klar alpluft ur avgasröret på en bil som drivs av biodiesel? Det är väl främst ur koldioxidhänseende man vinner på biodiesel i och med att den är förnyelsebar?
#926517
milktrucker skrev:ja men detta har varit känt länge, likaså att utsläppen av kväveoxider ökar vid biodieseldrift,
Andelen NOx har kanske inte så mycket att göra med vilket bränsle du kör på utan hur effektivt motorn förbränner bränslet. Om bränslet förbränns fulständigt bildas NOx även i bensinmotorer också (Lean Burn) typ GSI, FSI.
crumpets skrev:Fast en bra pelletsbrännare förbränner ju råvaran på ett extremt effektivt sätt till skillnad från en ugn man langar in vedklabbar i så det beror ju helt på HUR man förbränner snarare än vad.
Kanske även i en riktigt effektiv pelletspanna. Vid sopförbränning i den nya, effektiva panna vi fick häromåret (Halmstad) hade dom också problem med NOx i början (i alla fall). Det har varit tyst om det ett tag. VW fick bl.a lägga ner projektet för dom klarade inte avgaskraven Mitsubishi var först ut, men försvann också. Det såldes något år bilar med sådana motorer. OBS, inte att förväxla med dagens FSI motorer (VW, Audi) som bara har namnet gemensamt. Ford har hållit på ganska länge med detta men vad jag vet har det inte kommit ut på "marknaden". När "naturvårdana" fick staten (alla stater) att tro att CO² var boven "glömdes" NOx bort (eller sopades under mattan). Hade NOx tagits med i den debatten hade dieselbilar aldrig fått dom skatterabatter (mot vad dom hade innan) dom har nu. Det har börjat att diskuteras "nere i Europa" om detta men det "lobbas" nog ordentligt från bilindustrin där.

Mvh
Lennart
#926575
Jag tror det råder lite förvirring kring skillnaden mellan nox och partiklar :) En FSI-motor är inte en leanburnmotor. Det är en direktinsprutad lambda 1-motor. Den producerar inte nämvärt med nox men däremot många partiklar. En leanburn däremot borde ha färre partiklar men massor med nox istället.
#926600
nox bildas ebart vid hög värme, dvs när stora mängder bränsle förbränns i kombination med hög kompression.
Ottomotorerna är oftast av mindre modell och har lägre kom, dvs kallare motor vilket mindre nox.
#926624
crumpets skrev:Jag tror det råder lite förvirring kring skillnaden mellan nox och partiklar :)
Helt rätt, jag blandade ihop det :oops: ,partiklar bildas vid fullständig förbränning.

Mvh
Lennart
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]