Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av onekw
Jeppe940 skrev:
onekw skrev: Något annat man ska fundera över när det gäller en sådan bil? Något speciellt man skall titta efter?
Som det har sagts ovan, chassidelar. Egentligen en allmän översyn, som på alla bilar. Har den inte fått nedslag på bromsslangarna fram de senaste besiktningarna så kan du räkna med att få det så småning om. Bakre fästet för avgasröret försvinner, finns ersättningsfästen på biltema. Stoppklacken i bromstrummorna för handbromsbackarna kan ge sig, finns också ersättningsfästen. Kablarna till bagageluckan skavs ibland av vid gångjärnen vilket resulterar i tjuvlarm.. Allt enkelt att åtgärda OM det nu inträffar. Motormässigt finns det många trådar om problem med spjällhuset. Dessa bilar har ju inte heller rotor och fördelarlock utan de har en tändspole för varje cylinder. Med tiden så ger dessa med sig och orsakar misständning. Ca 900 kr/st på Bilia..
Men tja, det är ju typ Sveriges vanligaste bil så nog skall du klara av att leva med en sådan :)
Jag tror det också! Efter snart tre år i Skodan så ska det bli så skönt att ha en riktig bil igen. Med lite riktig komfort. Octavian har varit helt OK, fast att den skall lackas om på grund av rost på garanti inte ens tre år gammal känns lite sisådär faktiskt. Hela AC-paketet rasade när bilen var under två år... Volvo tack! :D
av Tette
Ett tips kan vara att kolla de bilar som är tillverkade efter brytveckan 2002 (tror det är i aug) då de gick över till Bosch spjällhus. På de tidigare modellerna, dvs modellår 00,01 samt 02 så satt det förkastliga Magneti Marelli spjället som alla har haft (eller kommer att få) bekymmer med..
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
onekw skrev:
Gotlandsbästa skrev:Många T5:or är importer, ja kanske inte jätte många. Men du kan säkert räkna ut hur dom gått på Autobahn. Bättre att satsa på en 2,5T. Jag älskar den motorn!
Hur mycket skiljer sig de olika turbomotorerna i karaktär?
Inte jätte mycket. T5 har 40 pållar mer, 10nm mer. 0-100 på 0,6-0,7 snabbare.
2,5T är en mycket trevlig motor. Där finns det hur många som helst, svensk sålda är de flesta. Mig veterligen.
Visst kostar en 2,5T lite mer att köpa. Men en T5 som gått 30000 mil.... Inte en chans jag skulle köpa den. Bättre att satsa på en lite dyrare som gått mindre, en 2,5T! :-D
av Tette
Skulle jag köpa en bil idag så hade jag letat efter ett välskött ex, gärna från 03 och vidare. Har för mig att man kan se vilket spjäll som sitter i, tror det är gul etikett för Bosch och vit för Magneti Marelli. Miltal spelar inte så stor roll om den har servicehistorik, känns bra i framvagnen (inget kasande vid inbromsning vilket tyder på glappa länkarmsbussningar) och inga missljud över brunnslock. Skivorna bak hade jag kollat en extra gång på då det är en stor bil men bromsverkan ligger till stor del på frambromsarna och då är det lätt att man får rostangrepp på de bakre skivorna.
Hade även försökt hissa upp den i någon hall för att kolla ev. oljeläckage från turbo/motor och då i samma veva kollat avgassystemet med dess upphängning.
Manuell låda hade jag valt alla gånger, kanske är en liten fördom men jag har för mig att automaten löper större risk att gå sönder när vi pratar miltal 26-30k mil. Sen går det alltid att köra sönder en manuell låda också men då kanske man ska se över sin körstil lite :D . Det kan förövrigt vara en bra sak att kolla med den manuella, går det trögt att lägga in backen och ettan med motorn igång så kärvar nått i överföringen i lådan (lite sent, minns inte vad) och detta brukar innebära ned med växellådan och kopplingsbyte i samma veva. Jag har detta fenomen på min bil men det är inte så märkbart att jag vill göra något åt det ännu. Men det är lite grinigt när det är -25*c.
Rekommenderar verkligen 2,4t och v70n i ren allmänhet. Bättre laståsna får man leta efter med denna prisbild. Kan ju tillägga att när vi körde umeå-åre förra sommaren med två cyklar på taket, baksätet nedfällt och skuffen full med verktyg, mat, packning och skydd samt en cykel på dragkroken så snittade vi 0,87/milen. Det är nice :D
Användarvisningsbild
av onekw
Det är en sådan det lutar åt nu... För att inte tala om ljuder, volvos raka femmor är rena kärleken att lyssna på :). Tack så hemskt mycket för alla tips!
Användarvisningsbild
av Perc
Gotlandsbästa skrev:0-100 på 0,6-0,7 snabbare.
Inte mer än så? Min 2.5T var nämligen ingen racer. Långsam var den inte men det tar ju sin motor att få rull på 1.7 ton med automatlåda. Hade väntat mig mer av T5:an, som jag iofs aldrig kört. Manuell är säkert snabbare men det är ju bara fel. :)
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]