Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HiTek
Som tidigare sagt så är det en ful-R.

Det är som vanligt... folk har inte pengarna (iaf tidigare när R:en låg högre än idag) så det man gör är att köpa framför allt en R-front och gärna R-fälgar för att få R-utseendet. Det är så jävla illa enligt mig. En icke R är ingen R, punkt slut.

Ordet fullutrustad missbrukas gärna på Blocket. Man ser hela tiden annonser som nämner ordet och ändå saknas något så väsentligt som taklucka, minnesstolar, ABL-lampor (vid MY07), Premium Sound und so weiter.

Men en riktig R har 300hk, AWD, Four-C chassi med Comfort, Sport och Advanced som redan nämnts.
Dock är inte alltid en R fullutrustad heller. Taklucka kan saknas, RTI:n, inbyggda telefonen etc.
Användarvisningsbild
av greeeken
Varför är det illa?
En del vill göra sina bilar snyggare. Hur man än vrider på det så blir det snyggare med annan front o andra fälgar...
av HiTek
Ja, det är illa därför att en R ska vara just vad det är, en R... inte en 2.4i som någon traskar fram med och ska se ut som en R... det är ju bara löjligt.
Inte gör du på samma sätt med en BMW 328i och en M3:a? Precis samma pilsner och det är bara fel.
Vill man gärna ha utseendet så spara längre och köp den Riktiga kärran istället.

Sen får du gärna styla bilen (det var inte det jag påpekade) med vad det nu må vara, men lämna R delarna åt sidan.
R-delarna kan du köra på om du bygger om till ett riktigt as till maskin och gör en riktigt ordentlig hel ombyggnation av nåt slag.
av Schmoyoho
HiTek skrev:Ja, det är illa därför att en R ska vara just vad det är, en R... inte en 2.4i som någon traskar fram med och ska se ut som en R... det är ju bara löjligt.
Inte gör du på samma sätt med en BMW 328i och en M3:a? Precis samma pilsner och det är bara fel.
Vill man gärna ha utseendet så spara längre och köp den Riktiga kärran istället.

Sen får du gärna styla bilen (det var inte det jag påpekade) med vad det nu må vara, men lämna R delarna åt sidan.
R-delarna kan du köra på om du bygger om till ett riktigt as till maskin och gör en riktigt ordentlig hel ombyggnation av nåt slag.
Känner samma sak med halvmesyrer till motorentusiaster men som inte har pengarna och istället köper gamla T5:or. Vill man ha en riktig motorstark bil så får man spara längre och köpa en T6:a eller V8:a, blir ju bara löjligt när folk bara tar halva klivet och istället monterar avgassystem från tredje part. :roll:

BMW-parallellen haltar förresten då även motorsvagare modeller finns med M-sport-paket som inkluderar bland annat... *dun dun dun* M-delar! M-stötfångare, M-loggor m.m. Har inte koll på vad det innefattar exakt men jag vill minnas jag stött på ca 170 hk-bensinare med detta paket, dvs ganska väl motsvarande R-detaljer på en vanlig S60 2,4. Om inte skillnaden ligger i att delarna eftermonteras? Har isf svårt att greppa varför drivlinan i en sådan bil utgör ett sånt stort problem för dig.
Användarvisningsbild
av greeeken
HiTek skrev:
greeeken skrev:
HiTek skrev:Som tidigare sagt så är det en ful-R.

Det är som vanligt... folk har inte pengarna (iaf tidigare när R:en låg högre än idag) så det man gör är att köpa framför allt en R-front och gärna R-fälgar för att få R-utseendet. Det är så jävla illa enligt mig. En icke R är ingen R, punkt slut.

Ordet fullutrustad missbrukas gärna på Blocket. Man ser hela tiden annonser som nämner ordet och ändå saknas något så väsentligt som taklucka, minnesstolar, ABL-lampor (vid MY07), Premium Sound und so weiter.

Men en riktig R har 300hk, AWD, Four-C chassi med Comfort, Sport och Advanced som redan nämnts.
Dock är inte alltid en R fullutrustad heller. Taklucka kan saknas, RTI:n, inbyggda telefonen etc.

Varför är det illa?
En del vill göra sina bilar snyggare. Hur man än vrider på det så blir det snyggare med annan front o andra fälgar...
Ja, det är illa därför att en R ska vara just vad det är, en R... inte en 2.4i som någon traskar fram med och ska se ut som en R... det är ju bara löjligt.

Håller inte meddig där.
Det är som att säga att varför sätta på större fälgar? av vilken anledning? Jo för att det ser snyggare ut. En R front git eller R fälgar dit gör det itne till en R bil precis. Den blir bara snyggare i min mening. MAn gör om bilen efter sitt eget tycke.
Ang bmw så låt det vara. Nästan alla gamla sket bmw har M märket på.

Tillbaka till det TS undrar över.
av HiTek
Schmoyoho skrev:Känner samma sak med halvmesyrer till motorentusiaster men som inte har pengarna och istället köper gamla T5:or. Vill man ha en riktig motorstark bil så får man spara längre och köpa en T6:a eller V8:a, blir ju bara löjligt när folk bara tar halva klivet och istället monterar avgassystem från tredje part. :roll:

BMW-parallellen haltar förresten då även motorsvagare modeller finns med M-sport-paket som inkluderar bland annat... *dun dun dun* M-delar! M-stötfångare, M-loggor m.m. Har inte koll på vad det innefattar exakt men jag vill minnas jag stött på ca 170 hk-bensinare med detta paket, dvs ganska väl motsvarande R-detaljer på en vanlig S60 2,4. Om inte skillnaden ligger i att delarna eftermonteras? Har isf svårt att greppa varför drivlinan i en sådan bil utgör ett sånt stort problem för dig.
Skillnaden är bara att BMW har en helt annan produkt strategi och vad som finns i paketen.
Kan ju jämföras med R-Design på ett sätt, men det är något annat än när vi pratar en "riktig" M-modell som jag ser det.

greeeken skrev:
HiTek skrev:
greeeken skrev:
Varför är det illa?

Håller inte meddig där.
Det är som att säga att varför sätta på större fälgar? av vilken anledning? Jo för att det ser snyggare ut. En R front git eller R fälgar dit gör det itne till en R bil precis. Den blir bara snyggare i min mening. MAn gör om bilen efter sitt eget tycke.
Ang bmw så låt det vara. Nästan alla gamla sket bmw har M märket på.

Tillbaka till det TS undrar över.
Självklart ska folk få styla bilar högt och lågt, men jag ger bara min åsikt i det hela kring R-delar-hysterin.
Det är inte så att jag skulle gå bananas på en person som har valt att göra på ett visst sätt med sin bil.

Men men tillbaka till TS. Hoppas han är nöjd med kärran! :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skulle det vara värre att styla en S60 lik en S60R? Det är ju inte helt ovanligt att styla andra bilar så de liknar "häftigare" modeller, exempelvis att likna R-design vad beträffar Volvo. :?:
av Schmoyoho
HiTek skrev:Skillnaden är bara att BMW har en helt annan produkt strategi och vad som finns i paketen.
Kan ju jämföras med R-Design på ett sätt, men det är något annat än när vi pratar en "riktig" M-modell som jag ser det.
Upplys mig. Tycker f.ö inte det är jämförbart med R-design eftersom R-design är inget annat än kosmetiskt (om jag inte minns fel, för sportchassi ingår väl inte i utrustningsnivån t.ex?). Därav namnet R-design tippar jag. Trodde dock själv ett tag att R-design var uppföljaren till R tills jag såg en R-designbilutrustad D3:a :(
av HiTek
SvenB skrev:Varför skulle det vara värre att styla en S60 lik en S60R? Det är ju inte helt ovanligt att styla andra bilar så de liknar "häftigare" modeller, exempelvis att likna R-design vad beträffar Volvo. :?:
Som jag skrev tidigare, för att t.ex. en S60R är just vad det är och ingen "vanlig" S60.
R-Design är något annat än en riktig R. Det är en tydlig skillnad mellan dem och ovanligt är det definitivt inte, men jag tycker inte det är helt rätt.
Schmoyoho skrev:
HiTek skrev:Skillnaden är bara att BMW har en helt annan produkt strategi och vad som finns i paketen.
Upplys mig. Tycker f.ö inte det är jämförbart med R-design eftersom R-design är inget annat än kosmetiskt (om jag inte minns fel, för sportchassi ingår väl inte i utrustningsnivån t.ex?). Därav namnet R-design tippar jag. Trodde dock själv ett tag att R-design var uppföljaren till R tills jag såg en R-designbilutrustad D3:a :(
R-Design har sportchassit (om det är hårdare fjädrar än "Lågt sportchassi" tillvalet vet jag inte dock), hårdare bussningar, fjäderbenstaget, hårdare dämpare (av typ monotube) och lite mer precision i styrningen. Så enbart kosmetika är det inte ;)
Haha, ja kan hålla med om motorvalet :P
Användarvisningsbild
av johnnype
Ja det är ju så hemskt med folk som eftermonterar saker :roll: Tänk alla stackare som sätter på delar från nyare årsmodeller.. :-O)

Men alltså, spela roll om det är R-delar på en 2.4 som går på 4cylindrar, allt är ju i betraktarens ögon! Sen är ju inte en Volvo så mycket att skryta med oavsett äkta R eller ej.. det är fortfarande bara en Volvo...

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]