Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RichardB
Tack för svaren.

Vill hellre ha en R än att trimma en vanlig, är ju som omnämt lite mer grejjer på R modellen.

Är bilen utseendemässigt identisk med vanliga modellen? R modellen ser enligt mitt tycke nästan hungrigare ut.

Mvh
Richard
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är annan front, grill, lysen i fram.
Stötfångaren bak, skiljer. Dubbla utblås.

Invändigt beror på hur mycket första ägaren kostat på.

Köp.

:D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:Bränsleförbrukningen manuell.

med vinterdäck, blandad körning, ca 1,05 liter.
med sommardäck, blandad körning, ca 1,00 liter.

Sen beror det på dig själv hur gasglad du är, Upplever inte bilen som speciellt törstig.
Klart om du jämför med en stinkande stånkande oljebrännare, eller någon miniriskokare, så är den törstig.

Gumman har en V70N 2,4 T med aut. Den brukar ligga högre i snittförbrukning än min R.

Kan bara säga: Köp en R.
Du kommer inte att ångra dig.

Det kan du inte mena ! 1.0 i blandad körning.

Visst jag vet att man pressa ned R i 1.0 men då msåte man ju köra som man är en kärring och dessuom köra som man hade en 140 hks bil och vad ska man då ha en R till?

1,5 är ju mera realistiskt om man använder några av motorns hk ibland.

Har dubbelturbo kan jag köra på allt från 0.76 till 1,8 beroende på gasgladhet.
Användarvisningsbild
av Sjöberg
Jag kan hålla med om att drömmen är en V70R...det vill väl alla ha. MEN hur har man råd att försäkra en sån bil? Det måste ju kosta en jekla massa.
Användarvisningsbild
av camaro69
Bäste VolvoB20.

Det känns bra att du har koll på min bils bränsleförbrukning. Eftersom jag har den inlåst på nätterna så tror jag du saknar kännedom om detta. Jag använder den dagligen till och från arbetet. Om bränsleförbrukningen hade varit 1,5 liter per mil så hade jag skrivit det.

Vid enbart stadskörning kan man komma upp i höga siffror.

Skrev också att bränsleförbrukningssiffrorna hänger ihop med hur man använder "högerdojan".

Vill man använda sin bil som penisförlängare och köra race vid varenda trafikljus, så kan kan du pressa upp förbrukningen ännu mer.
Det är ju supermanligt att accellerera i från tant Agda i sin Ford Siesta eller Börje med keps i sin trötta Ford Fikus.
Draggen blev minst 2 mm längre.

Nej du VolvoB20, skriv om din bil så skriver jag om min bil. Men du kanske är släkt med spåkärringen Saida, och vet allt om alla andras grejor.

Om man kör som en kärring så köper man inte en R.

Men om det är någon som är kärring, så är det dom som "sladdrar" utan att veta vad dom pratar om.

Visa rattarna. :wink:

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rest my case...
Användarvisningsbild
av flyvert
Köp!

+ Motor (kraft, härligt ljud, fräcka avgassmällar vid växling)
+ Bromsar (330 mm fyrkolvsok från Brembo, håll i löständerna och peruken när du bromsar)
+ Four-C chassie (Monroe á la Öhlin = från limousin till gocart på 1 sek)
+ DTSC urkopplingsbar (Active Yaw Control kan ej stängas av på andra Volvo)
+ Fyrkrafs (stabil på vinterväglag, mycket kul körning, halvt nedstängd DSTC ger lagomt utrymme för spinn och sladd)
+ Unik bil (det är svårt att dekaltrimma till en R-bil)

- Samma trista kvalité på hjulupphängning och viss elektronik som andra Vovvar
- Fartkameror och trafipax blir än mer dina fiender
- Bra 235/40R18 95Y däck kostar flis (med fel däck blir t.o.m. BMW M3 frånåkt av en Ford)

Gyllene snittet på soppaförbrukningen på min bil är 1.16 L/mil, men kör man lugnt på landsväg är det inget problem att få den under 0.9.

Men de 300 pållar och 400 Nm man har under locket lockar till lek... 8)

Hade inte Volvos utvecklare fått till motorns "råmande" mellan 3500 - 5000 varv så brutalt bra hade min sopparäkning hamnat betydligt lägre...
Användarvisningsbild
av elmuppo
camaro69 skrev:Bränsleförbrukningen manuell.

med vinterdäck, blandad körning, ca 1,05 liter.
med sommardäck, blandad körning, ca 1,00 liter.

Sen beror det på dig själv hur gasglad du är, Upplever inte bilen som speciellt törstig.
Klart om du jämför med en stinkande stånkande oljebrännare, eller någon miniriskokare, så är den törstig.

Gumman har en V70N 2,4 T med aut. Den brukar ligga högre i snittförbrukning än min R.

Kan bara säga: Köp en R.
Du kommer inte att ångra dig.

Faktum är att R:en drog mindre än min S80 T6. MEN!
detta först efter att jag uppdaterat mjukvaran i den, då
ramlade den ner från 1.4 till 1.1 landsväg.

Dock var R:en en MY04 så jag vet inte om mjukvaran förändrades
mellan årsmodellerna.

just det. Köp en MANUEL. Automaten förstör hela nöjet med R:en,
moment spärrar och den växlar på fel ställen. usch!

//Branx
av _S0Ni
Köp en V70R, har haft min 05a i snart 2 månader, den är otroligt kul och köra både på torra och snöiga vägar - med bredställ, håller med Branx här att man ska köpa sig en Manuell. har provkört båda och manuellen var klart trevligast och mer sportig.

Skall chippa min till BSR PPC inom 2 månader då får vi se om det blir ännu mer körkänsla och funfactor.

Har ingenting att säga negativt om den förutom soppa förbrukningen om man kör mkt i stan och runt om kring. min ligger i snitt på 12L/100km men då har jag tung högerfot med..

Mvh// Jim
Användarvisningsbild
av RichardB
Ni som har en R modell vad betalar ni för helförsäkring? Svara gärna med ålder, skadefria år, antal mil per år samt ifall ni bor på liten ort eller i storstad. Också ifall ni har en annan volvo vad skilnaden är på dessa.

Mvh
Richard
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]