Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Måste ha hjälp med ett problem som jag blev riktigt orolig över!! Jag hade jobbat natten och parkerade bilen vid 08:00, skulle sedan ut och köra en sväng vid 14:00 och då när jag skulle starta den ville den inte starta! Det gick och vrida på startnyckeln och startmotorn tuggade med det tände aldrig, och på ca 2 eller 3 försöket stod det "Nedsatt motorprestation" i rutan och varningslampan tändes (den oranga med utropsteknet) samtidigt som detta hände satte fläkten igång på högsta varv! Blev ju riktig orolig! Till slut stannade fläkten, jag låste bilen och låste upp och provade att starta igen, då gick det!! Meddelandet i rutan var borta, varningstriangel var borta, bilen gick som vanligt alltså som en dröm :D

Jag kollade olja, kylarvätska, allt var helt ok, det var olja ganska högt uppe på oljestickan och var lite svår att få bort, men det vet jag inte när det hänt, kanske när jag körde lite offroad :D
Har nu kört ca 10 mil utan liknande problem.

Vad kan detta vara??

/VolvoXC90 -03
Användarvisningsbild
av #27
De kan vara en tempgivare som strular så att den inte vet hur många grader de är i motorn och då startar bilen fläkten så att motorn inte ska bli överhettad.. (för de var motor fläkten som startade elller???)

Men du får åka och läsa av felkoderna..
av VolvoXC90
#27 skrev:De kan vara en tempgivare som strular så att den inte vet hur många grader de är i motorn och då startar bilen fläkten så att motorn inte ska bli överhettad.. (för de var motor fläkten som startade elller???)

Men du får åka och läsa av felkoderna..
Japp det var motorfläkten som startade. Men om temp-mätaren är sönder borde det väl vara svårt att starta varje gång? Nu går den precis som vanligt....... Temp-mätaren som man ser i bilen har aldrig gått över hälften och fungerar.
Vad brukar det kosta att läsa av felkoderna? Jag skall lämna in den på verkstad för två grejer som går på garantin (spolarna till strålkastarna går ej, och sekretesstelefonen är det inget ljud i)

/MVH
Användarvisningsbild
av #27
De kan vara ett Intermittent fel som alldrig mer kommer tillbaka..
Och vad de kostar att läsa av felkoder är väldigt olika..
av VolvoXC90
#27 skrev:De kan vara ett Intermittent fel som alldrig mer kommer tillbaka..
Och vad de kostar att läsa av felkoder är väldigt olika..
Det låter ju bra :D Men tråkigt om det händer igen..........

Jag funderar även på att göra en "total uppgradering" när jag lämnar in den, är detta något som kan"laga" felet kanske?

Läser de inte av felkoderna när de fixar spolarna på strålkastarna och sekretesstelefonen, i så fall borde de väl se detta felet också?

Tackar för alla snabba svar!!!! Kanon! :D
av Knasen
Jag skulle tippa på luftmassemätaren som krånglade.
av VolvoXC90
Knasen skrev:Jag skulle tippa på luftmassemätaren som krånglade.

Är inte så haj på bilar :( Vad är luftmassemätaren? Menar du att det är en engångsgrej? eller något som är sönder?

/VolvoXC90
Användarvisningsbild
av Ringhede
Luftmassemätare är en grej som mäter mångd luft som går in från luftfiltret till motorn. Sitter oftast strax intill luftfiltret.

Tycker det verkar knepigt om det skulle vara den men man vet aldrig med en Volvo. Kan ju vara så att styrsystemet fått fnatt och därför blev det som det blev.

Jag skulle rekomendera att åka till en auktoriserad firma och låta dem läsa av felkoderna. Ev. kan det behövas någon mjukvaruuppdatering eller byte av någon pryl.

mvh Roland
av VolvoXC90
Ringhede skrev:Luftmassemätare är en grej som mäter mångd luft som går in från luftfiltret till motorn. Sitter oftast strax intill luftfiltret.

Tycker det verkar knepigt om det skulle vara den men man vet aldrig med en Volvo. Kan ju vara så att styrsystemet fått fnatt och därför blev det som det blev.

Jag skulle rekomendera att åka till en auktoriserad firma och låta dem läsa av felkoderna. Ev. kan det behövas någon mjukvaruuppdatering eller byte av någon pryl.

mvh Roland
De har bytt kylaren till styrservon för inte så länge sedan. Kan det ha något med det att göra? Låter lite långsökt.................

/VolvoXC90
av Knasen
Luftmassemätaren mäter antal liter luft som motorn suger i sig, men den mäter även temperaturen på den ingående luften, antagligen så har motorstyrenheten tappat kommuinaktionen med luftmassemätaren av ngn anledning.

VolvoXc90: Vilken motor har du?

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]