Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
kmi skrev:Passer meget godt kørte fra Malmø til Hallandsåsen på motorvej 110 km/t med et snit på 0.67
Har også 18" vinterdæk.

Xc60 D5 awd my15
Åkte en sväng med min gamla xc60 d5 2009. Släp på 1000 kg, 300 kg last i bilen, 95 kmh på motorvägen på farthållare över 55 mil.

Förbrukning 0,69 vid lugn körning.

Ska testa nästa gång min 2011 xc70 d5 (den verkar gå en del snålare).
av Exquattro
Jag kan inte hjälpa att tycka att dessa jämförelser med bränsleförbrukningen mellan olika personer är ganska ointressanta eftersom de är så himla personliga. Jag har kört 50 mil i helgen med min splinkens nya V60D4AWD och blandad förbrukning stannar på 6,1 i panelen. Min gamla hade av förklarliga skäl varit några tiondelar snålare. Men denna förbrukning är vid hyfsat laglig jämn körning, hade någon annan mer gasglad förare kört samma bil med samma definition"hyfsat laglig jämn körning" hade förbrukningen kanske varit en helt annan. Allt är en fråga om hur man definierar.
Användarvisningsbild
av EjS
Exquattro skrev:Jag kan inte hjälpa att tycka att dessa jämförelser med bränsleförbrukningen mellan olika personer är ganska ointressanta eftersom de är så himla personliga. Jag har kört 50 mil i helgen med min splinkens nya V60D4AWD och blandad förbrukning stannar på 6,1 i panelen. Min gamla hade av förklarliga skäl varit några tiondelar snålare. Men denna förbrukning är vid hyfsat laglig jämn körning, hade någon annan mer gasglad förare kört samma bil med samma definition"hyfsat laglig jämn körning" hade förbrukningen kanske varit en helt annan. Allt är en fråga om hur man definierar.
Om det finns tillräckligt många som gör det - typ som spritmonitor - får det statistisk evidence - det brukar vara +30 pers. Då blir det mer präcist än biltilverkaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Exquattro, +1

Det är HELT ointressant att att jämföra olika bilars förbrukning med olika förare, det säger inte ett skvatt.
Användarvisningsbild
av Robbi
MartinS skrev:Exquattro, +1

Det är HELT ointressant att att jämföra olika bilars förbrukning med olika förare, det säger inte ett skvatt.
Nåja, lite fingervisning ger det väl om man mäter på motorväg och i samma hastighet. Sedan är det ju kul läsning så förstör inte den debatten med att vara så pragmatisk! Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
@Robbi, Näe, det tycker jag inte när det gäller så små skillnader som någon eller några deciliter hit och dit, där spelar förarens körstil, vägens lutning, övrig trafik, vindhastighet och rullmotstånd större roll än något annat...
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:
MartinS skrev:Exquattro, +1

Nåja, lite fingervisning ger det väl om man mäter på motorväg och i samma hastighet. Sedan är det ju kul läsning så förstör inte den debatten med att vara så pragmatisk! Bild
Du kan vara lugn Robbi. Tog en koll på Spritmonitor och det som skrivs här är ganska nära Spritmonitor. Så lite intressant är det ändå rent statistisk.

Det kanske är samma personer som skriver här och på Spritmonitor.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Tackar, får kolla även det!