- tis 02 dec 2014, 21:26
En motor/kupevärmare behöver typ två timmar på sig för att du ska ha hyfsat varm motor och rena rutor om det är kallt. En parkeringsvärmare klarar sig med 25-30 minuter för att uppnå lika varm kupé och MYCKET varmare motor.
Nån gång förra vintern räknade jag på dåvarande el- och bensinpris och konstaterade att det blir ungefär lika dyrt här där jag bor. Det varierar ju iofs beroende på vad elen kostar.
Rådlös skrev:En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.Motorvärmarelementet är på 300 till 550W beroende på vad det är för sorts element. Kupévärmaren ytterligare 1500W, ofta mera om man har en lite rejälare kupévärmare. För vi ska väl ta och göra en rättvis jämförelse och räkna med att vi värmer kupén också?
En motor/kupevärmare behöver typ två timmar på sig för att du ska ha hyfsat varm motor och rena rutor om det är kallt. En parkeringsvärmare klarar sig med 25-30 minuter för att uppnå lika varm kupé och MYCKET varmare motor.
Nån gång förra vintern räknade jag på dåvarande el- och bensinpris och konstaterade att det blir ungefär lika dyrt här där jag bor. Det varierar ju iofs beroende på vad elen kostar.
fyrahjul skrev:Hemma (motorvärmare) Arbetetet (ingen motorvärmare) Affären (ingen motorvärmare) Hälsa på vänner (ingen motorvärmare) Gymet (ingen motorvärmare) Åka till kunder (ingen motorvärmare) Åka längre sträckor till andra städer (ingen motorvärmare).Du beskriver ganska bra varför en elmotorvärmare är värdelös 99% av tiden.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)