StefanN skrev:Kan inte förstå alla som åker runt med 16" bara för att det är vinter?
Bredden, feta sulor är värdelösa i modd och slask då dessa har mera tendens att surfa uppepå detta än tränga ner och få kontakt med underlaget så bästa friktion kan fås.
Ju lättare bil ju smalare däck är att föredra och jag tycker 235 är lite väl saftigt även för en relativt tung XC så fick jag tag på hakka8 215/60-17 hade saken varit biff då sargas kommer ersättas till våren om allt går som planerat.
Man skakar på huvudet åt dom som envisas med 17-20" vintertid och "två varv eltape" när dom halkar runt i modden och samma bil med 16" kryssar förbi utan minsta tendens till att halka omkring på samma vis.
Att däckkontot blir lägre är ju bara fördel så man kan lägga krutet på sommarsulorna, gränsen går vid äckliga plåtfälgar och ännu gräsligare fälgsidor från feltema på "premiumfordon" som P3:or för aluminium är ett måste året om för att överleva.
Att mera profil ger bättre komfort inte kraftigt undertyck i däck kan ersätta är ingen nackdel på usla vintervägar där underhåll består av att inte hyvla bort isbarken på våren så alla hål och ojämnheter tas bort orsakat av lathet att inte ställa bladet i backen där det hör hemma när det plogas utan man lämnar flera cm kvar som sen packas till hård is och ger ojämnt täcke i takt med säsongen för salt är ingen lösning på grundproblemet med slav i plogningen.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..