- mån 01 dec 2014, 08:29
Jag har en fundering, kan man kanske klippa sönder hela reläet, på plats, och lämna de lödda komponent-benen på sina platser, för att löda ett nytt relä ovanpå? (Hoppas du förstår vad jag menar)
Camel skrev:Att det finns lödda reläer inbyggda i CEM är vanligt...... och idiotiskt, i alla fall så små reläer, med marginella specar. :evil:
Camel skrev:På C30 är det troligen bara en våning på kretskortet så man bör komma åt.Tyvärr, är det en dubbelmacka.
Jag har en fundering, kan man kanske klippa sönder hela reläet, på plats, och lämna de lödda komponent-benen på sina platser, för att löda ett nytt relä ovanpå? (Hoppas du förstår vad jag menar)
getsome skrev: Om du känner nån som är duktig på att löda (och då menar jag lödar dagligen under mikroskop) så går CPUn att flytta till en annan CEM som du kan köpa på skroten och då flyttas din config , nyckel data osv...Jo jag förstår hur du menar, kollade och det ser väldigt pilligt ut, (tyvärr så känner jag ingen med nödvändig utrustning eller färdighet) så om det kommer till att min CEM är rejält trasig, så får jag nog krypa till korset. Men tack för tipset.
Tim skrev:Har du läst ut någon felkod? Du skriver att inget på bilen har ändrats när problem började? Har dioder utan canbus monterade någonstans i bilen?Nej jag har inte läst ut någon felkod, vad skulle ett par lys-dioder (utan monterade parallell-motstånd) ha för effekt på ett relä? Hur menar du?