Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite så det nästan känns okej att smsa om man har både LKA och adaptiv farthållare. ;)
Kite skrev:Likaså tror jag inte ex V70/XC70 med vea har elektriskt styrservo så det är olika för olika motorer men alla 60 modellerna har LKA med vea motorerna.
Jag har inte hittat i menyerna att jag kan få med "pling" utan det är tysta ingrepp via rattvibration enbart. Ska kolla snabbt imorgon igen i menyerna om jag missat inställningen.

Kite LKA är tyst , bara skakning och styrpåverkan
joel80 skrev:Lite så det nästan känns okej att smsa om man har både LKA och adaptiv farthållare. ;)
Ibland när vägen är tom byter jag låt på spotify tack vare LKA så kanske har gubbarna rätt i att alla dessa system gör en till en mer vårdslös förare...
Även fast jag själv ibland gör sånt så ser jag nog det inte som mindre vårdslöst.. Däremot gör systemet så konsekvenserna av det vårdslösa troligen blir mindre. :)
Tack för alla värdefulla inlägg och kommentarer. Nu känner jag mig lugn att LKA kommer att finnas på min bil.
Jag testade lka vid en provkörning, den klarade hålla bilen på vägen utan att jag styrde men väldigt vingligt :-)
Efter att den styrt rätt några gånger så fick jag medelande om att jag ska hålla i ratten och ett par gånger till så stängde den av systemet :-D ganska fräckt får jag säga, en försmak på självkörande bil.

Obs det var på en helt tom väg och jag hade händerna vid ratten hela tiden för att styra rätt om det behövdes.

Fredrik
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]