Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För några månader sen bytte jag termostat på min V70 -98 då den gamla var konstant öppen. Senaste veckorna har jag märkt att bilen dricker massvis med kylvätska. Jag behöver fylla på runt 1-3 liter per vecka. Jag trodde att det var packningen, och har bytt den men det verkar inte hjälpa.

Min oro är att det läcker in i motoroljan. När jag startat bilen kall så låter motorn som om det är lite olja i (typ som ett knackande från ventilerna), men mätstickan visar fullt. Jag fyllde på ett par dl olja och det blev bättre ljud vid kallstarter.

När jag läser på jagrullar och andra ställen är symptomen på vatten i oljan en grumlig/gräddig konsistens, men något sånt kan jag inte se. Däremot ser det ut att vara små droppar på oljestickan och oljan känns kanske aningen tunn mellan fingrarna. Läste nånstans att det kan bero på kondens - det har ju varit rätt fuktigt senaste tiden.

Jag kör 10-15 mil per dag. Bilen hade stått ett par år tills jag renoverade den nu i september (bytte olja, filter, kylvätska, bromsar, mm).

Kan det vara nått rosthål i kylaren som uppträtt när bilen stått stilla så länge (ingen cirkulation av kylvätska/rostskyd) eller kan det vara så att topblockspackningen gått? Det är ingen skillnad på avgaserna. Vitaktig rök kommer första minuterna efter kallstart, men så har det alltid varit i alla år tidigare.
IMG_20141202_181910.jpg
Oljelock
IMG_20141202_181910.jpg (499.09 KiB) Visad 1366 gånger
IMG_20141202_181904.jpg
Oljelock
IMG_20141202_181904.jpg (435.22 KiB) Visad 1360 gånger
IMG_20141202_181857.jpg
kamaxel
IMG_20141202_181857.jpg (286.43 KiB) Visad 1364 gånger
IMG_20141202_181923.jpg
Expansionskärl
IMG_20141202_181923.jpg (261.83 KiB) Visad 1361 gånger
IMG_20141202_181926.jpg
Ingen olja eller smuts i kylvätskan
IMG_20141202_181926.jpg (265.2 KiB) Visad 1365 gånger
IMG_20141202_182004.jpg
Oljesticka
IMG_20141202_182004.jpg (277.78 KiB) Visad 1364 gånger
Det är ju inget vatten i oljan då blir det ett klägg som liknar majonäs eller senap i färgen.
Brukar kunna se såna fläckar på parkeringen hos den lokala ica handlarn när det har regnat.
Så gå under bilen och se om du ser läckaget.
Nexus skrev:1-3 liter per vecka du har du skapligt läckage någonstans. Kolla gavlarna på kylaren samt kylar slangar. Klämman till nedre slangen brukar rosta sönder ... av kan du ha ett läckande värmepaket oxå.
Har försökt att se läckan, men det verkar inte läcka om jag inte kör. Kanske får palla upp bilen på bockar och köra motorn varm så att det blir tryck i systemet. Allt är ju blött iom vädret så det är svårt att se nått :(

ibland tycker jag att det luktar lilte speciellt inne i kupén. Typ söt/ruttet eller hur jag nu ska beskriva det. Det tyder väl snarare på en extern läcka än en intern (i motorn)?

Ska kolla slangarna extra noga. Slangklämman närmast kylaren på övre slangen är totalt rostig, så den undre slangen lär väl vara lika dålig. Kanske bäst att köpa nya klämmor och slangar.
r189 skrev:Det är ju inget vatten i oljan då blir det ett klägg som liknar majonäs eller senap i färgen.
Brukar kunna se såna fläckar på parkeringen hos den lokala ica handlarn när det har regnat.
Så gå under bilen och se om du ser läckaget.
Tack! Det gör mig lite mindre orolig. Bilen har ändå gått ca 36000 mil.... Tänkte byta olja i helgen, så jag lär väl se om det är vatten i. De där dropparna, kan det vara kondens som jag läste om någon annan stans?
Lucif3r skrev:Se till att få systemet trycktestat.
Vitryker den något?
Ingen vit rök vad jag kan se förutom första minuten efter kallstart, men det är väl normalt? Det har alltid varit så vad jag vet.

Hur trycktestar jag systemet? Mha av en manometer och pumpa upp ett visst tryck och se om de sjunker efter viss tid?
Ja, trycktest går till så som du frågar. Man har en pump, ungefär som en liten cykelpump med en manometer. Pumpen sätter man på påfyllningshålet i expansionskärlet och pumpar upp ett lätt tryck, ca 1 Bar. Sedan kollar man om trycket har sjunkit. Om det är så, är det bara att börja felsöka efter läckan. Verkstäder har en sådan här pump. Dom vet ofta av erfarenhet var man skall börja leta också.
Tror inte du har något läckage av vatten in i motorn, tycker oljan ser "fin" ut. Om det försvinner mellan 1-3 liter vatten per vecka och du kör 10-15 mil per dag så hade du garanterat på något sätt märkt av det om motorn hade fått allt detta vatten i sig!
Visst kan den läcka i topplockspackningen enbart till en avgasventil och därmed förbränna kylarvätskan utan att den blandas i oljan, men då borde det bolma rätt mycket om bilen när du kör..

Det där är säkert ett externt läckage. Börja med en enkel åtgärd, åk till Volvo och köp ett nytt lock till expansionskärlet. De "nyare" har jag hört ska vara gjorda för att pysa lite mer och släpper ut högt tryck bättre än gamla.
Men annars skulle läckaget säkert kunna komma från nedre anslutningen på kylaren. Plocka bort kylfläkten och plasten runt i kring så ser du tydligare hur det ser ut.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]