Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

xerent skrev:Jo, det är väl sant. Jag misstänker att jag kan koppla på ett tungt släp utan att märka av det alls :lol:

Det konstiga är att du bara får dra 1800kg efter din bil. Hade du haft en Diesel hade det varit 2100kg. ??:-/ T6:an 2000kg. Kan kanske vara olika beroende på årsmodell.
Jag skulle nog föredra en Diesel vid tunga transporter. Jag drog hem ett lass med kalkkross förra veckan. Va nog inte under 2 ton. Hade padda på alla fyra hjulen på släpet. & bilen fick jobba duktigt. Men jag inbillar mig att turbon i Dieseln gör sitt jobb bra! Men, utan släp skulle jag gärna byta till en 3,2 eller T6 :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju så en motor med hög effekt men "lågt" vridmoment beter sig. Du kan omöjligt uppleva den som snabb utan att öka varvtalen ordentligt. Du är helt enkelt diesel/turboskadad :) En vridstark motor som svarar bra på gasen på låga och medelhöga varvtal upplever man alltid som stark, även om en motor som vid nedväxling accar betydligt bättre ÄR snabbare så upplevs det slött och eländigt.
Det är en del i det närmast ockulta fält som kallas körbarhet. Upplevd prestanda och verklig prestanda är tyvärr brett åtskilda... Du får helt enkelt lära om vad en motor är och hur den ska bete sig. Var inte rädd att kickdowna, hela den där drivlinan bygger på att våga varva.
Fast jag hade gärna sett en mindre turboknuff i min något oborstade D5:a med enkelturbo. Jag har efter 10000 mil inte lärt mig än att 100% dosera rätt vid lite mera forcerad stadskörning. Automat och turbofördröjningen gör sitt till.
av Schmoyoho
StringerBell skrev:Turbuknuffen är vanebildande och ger många subjektiva hästkrafter. Men fysiken ljuger inte. 240HK är ändå 240 HK.
Tycker det brukar kännas piggare att köra B21 än Volvos 2,4 l-motor (140/170 hk-motorn). Iallafall i stadstrafik. Den låter mer tidigare och accelerationen är inte lika jämn på låga varvtal utan märkbart bättre tidigare. Nog för att den i själva verket ÄR mycket slöare och egentligen har sämre körbarhet pga lägre effekt så känns den trevligare... om man inte räknar in körglädje i körbarheten.
crumpets skrev:Det är ju så en motor med hög effekt men "lågt" vridmoment beter sig. Du kan omöjligt uppleva den som snabb utan att öka varvtalen ordentligt. Du är helt enkelt diesel/turboskadad :) En vridstark motor som svarar bra på gasen på låga och medelhöga varvtal upplever man alltid som stark, även om en motor som vid nedväxling accar betydligt bättre ÄR snabbare så upplevs det slött och eländigt.
Det är en del i det närmast ockulta fält som kallas körbarhet. Upplevd prestanda och verklig prestanda är tyvärr brett åtskilda... Du får helt enkelt lära om vad en motor är och hur den ska bete sig. Var inte rädd att kickdowna, hela den där drivlinan bygger på att våga varva.
Skulle just skriva att 320 Nm inte alls är så taskigt. Sen slog jag upp 2.5T-motorn som xerent nämnde och den har... *trumvirvel* 320 Nm! Skillnaden är att 2.5T har fullt vrid redan vid 1500 RPM medan 3.2:an får det först vid 3200 RPM. Tycker det känns som ett ganska snålt uttag ur en sexa.

Vet inte om jag tänker helt fel men fr.o.m 3000 RPM borde väl vara då motorn är som trevligast att köra om man behöver lite effekt, så man "slipper" göra kickdown om vartannat? Växellådan är väl dessutom adaptiv (om det inte är något alldeles jättenytt påhitt) så att den lär sig att växla upp lite senare. I sådana fall känns ju 3.2:an ändå att föredra i slutändan.
Användarvisningsbild
av xerent
Kanske det som är problemet; det känns lite som att växellådan växlar upp så fort det vridet kommer, så att jag aldrig får utnyttja det. Ska undersöka närmare när jag är ute och åker nästa gång. Jag upplever att jag får mer vrid om jag växlar manuellt. Kanske kan Volvo nollställa eller uppgradera mjukvaran i lådan? Eller så är jag helt enkelt för lättfotad på pedalen.

En annan grej med växellådan; det är kanske jag som inte lärt mig växla med en manuellt med en geartronic men lådan blir lite förvirrad när man gör det, den växlar inte helt mjukt i manuella läget om man säger så. Ska det vara så, eller blir det så om man är kass på att växla?
Hur som tycker jag det är svårare att köra manuellt med den här bilen eftersom man dels inte har någon koppling att känna med, och ofta inte ens hör motorns varv.

Jag planerar ändå att spola lådan i en snar framtid, det kan väl inte skada. Misstänker att oljan är svart o fin...
av Lövet
Tyvärr kan du nog inte hoppas på några underverk vad gäller lådan. Mina erfarenheter av 6-vxl geartroniclådan är inte särskilt positiva oavsett miltal. Den är långsam men ändå ryckig på samma gång. Känns som att manuell låda hade passat förträffligt med 3.2an och antagligen gjort att den kommit till sin rätt lite bättre. Volvos mest missförstådda motor i mina ögon.
av Lövet
Jag vill mest få dig att gasa mera :wink:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 39

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej