NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har alltid gillat V50/S40 med summumpaket. Är det rost går det bort för mig! Köp inte diesel om du tror det innebär en förbrukning på 0.5 l/mil, denna drar mycket mer - särskilt som den inte är tråkig att trycka på lite med.
Användarvisningsbild
av P210
Så du menar att alla bilar med Momentum+ har ABL (för dom har ju xenon, men är det bi-xenon)? Vet att det är så nu, men inte om det var så då. Tor jag läste i manualen att man skulle ha ytterligare ett val till höger om vanliga halvljusläget halvljusläget.
Bi-Xeon ingår i paketen Momentum och Summum och i min broschyr för 2010 står det att även ABL är standardmonterat på dessa paket, men mycket riktigt ser du det på ljusomkollparen som har ett läge speciellt för detta.
Sedan måste det var mörkt också, för att de ska fungera...
Japp, ABL. Menar du att du inte har LED heller i första och andra bromsljuset? Jag har sett flera V50 och även S40 med LED i alla bromsljus. Eller är det glödlampor som är extremt snabba med att tända och släcka? Borde väl ha en annan look tycker jag.
Jag har hederliga glödlampor på alla positioner, bilderna nedan är från pre-facelift men det ser likadant ut på alla oavsett formen på bakljusen.
Tror inte ögat märker de millisekunder extra som det tar för att tända en glödlampa..
Och bakljus med led har en massa små ljuspunkter - en för varje diod - glödljus en reflektor som återspeglar den enda ljuspunkten.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av svergie2
P210 skrev:
Så du menar att alla bilar med Momentum+ har ABL (för dom har ju xenon, men är det bi-xenon)? Vet att det är så nu, men inte om det var så då. Tor jag läste i manualen att man skulle ha ytterligare ett val till höger om vanliga halvljusläget halvljusläget.
Bi-Xeon ingår i paketen Momentum och Summum och i min broschyr för 2010 står det att även ABL är standardmonterat på dessa paket, men mycket riktigt ser du det på ljusomkollparen som har ett läge speciellt för detta.
Sedan måste det var mörkt också, för att de ska fungera...
Japp, ABL. Menar du att du inte har LED heller i första och andra bromsljuset? Jag har sett flera V50 och även S40 med LED i alla bromsljus. Eller är det glödlampor som är extremt snabba med att tända och släcka? Borde väl ha en annan look tycker jag.
Jag har hederliga glödlampor på alla positioner, bilderna nedan är från pre-facelift men det ser likadant ut på alla oavsett formen på bakljusen.
Tror inte ögat märker de millisekunder extra som det tar för att tända en glödlampa..
Och bakljus med led har en massa små ljuspunkter - en för varje diod - glödljus en reflektor som återspeglar den enda ljuspunkten.
Bild
Bild
2008 är facelift, man ser om det är glödlampa eller inte på skenet, det är mycket starkare med LED och främst när lampan släcks. Släcks den omedelbart är det med 99% en LED. Jag uppfattar definitivt skillnaden mellan LED och glödlampa på en bil. Åkte faktiskt förbi en faceliftad V50 Summum (silverrails iaf) precis (ser ut över huvudled och en korsning).

Bild

Har är det väl snack om dioder.

Edit: Inga ABL i den bilen iaf :(
Användarvisningsbild
av SvenB
Den där diskussionen rör med största sannolikhet dioderna i mittbromsljuset. V50 MY10 har enligt instruktionsboken glödlampor P21W i bromsljuset.
Användarvisningsbild
av svergie2
SvenB skrev:Den där diskussionen rör med största sannolikhet dioderna i mittbromsljuset. V50 MY10 har enligt instruktionsboken glödlampor P21W i bromsljuset.
Hmm, okej, får väl ge mig på den då...
Användarvisningsbild
av SvenB
Däremot verkar det som V50 MY12 har dioder även i bromsljusen på sidorna. Jag har inte kollat i bilen, men tittat i instruktionsboken till min bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
Alltid trevligt med en D5 men tänkt på att den är lite kastrerad i S40/V50/C30. Motorn är försämrad i dessa modeller pga den svaga automatlådan.(350Nm istället för 400Nm)
Med polestar får man i alla fall 380, fast det är att jämföra med 450 på manuell... Jag har extremt svårt för såna konstruktioner men är du ingen jättenörd tror jag inte du kommer bry dig så mycket. Det är dock väldigt kännbara skillnader tyvärr.
Användarvisningsbild
av P210
Det är dock väldigt kännbara skillnader tyvärr.
Kan bara hålla med, hästvridet jag har vid 2000rpm på min manuella tyckte jag var helt borta på de automater jag provkörde..

Kollade efter i VIDA och så här ser det ut så ända fram till MY12 Classic.
Bara glödlampor och inte en enda diod finns som reservdel!
Bild
6 989788 Bulb marker lamp P21/5W $3.25 989788
7 989842 Bulb PY21W turn signal LONG LIFE 989842
8 989757 Bulb P21W back-up lamp LONG LIFE 989757
9 989757 Bulb P21W back-up lamp LONG LIFE 989757
10 989762 Bulb marker lamp R5W LONG LIFE
V50 MY10 har enligt instruktionsboken glödlampor P21W i bromsljuset.
Men det verkar som om den lampan inte är den enda i bromsljuset!
Kollade på min bil - det lyser bromsljus även i partiet mellan siffran 4 och 10!
Verkar som om jag får ge mig, där kan det sitta en diodplatta http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&start=30 monterad i själva bakljuset enligt forumtrådar och icke utbytbar!
Bild[/URL]
Användarvisningsbild
av fjohan82
Enligt Philips lampguide har V50 från facelift (MY08?) LED i bromsljusen. Upp till denna årsmodell är det dock P21W som gäller... En kollega som har en S40 facelift, osäker på årsmodell, fick byta hela insatsen komplett när bromsljuset la av på ena sidan.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]