Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag fick jag ett varnings-/felmeddelande "Växellådan har inte full kapacitet". Detta var efter ca 3 mils blandad körning och bara 50 meter från den plats jag var på väg till. När jag startade bilen igen så var meddelandet borta och det återkom inte trots att jag då körde ytterligare 5 mil.

Bilen är en V60, 2012, automatlåda.

Frågan är, vad kan vara fel? Vågar jag fortsätta köra bilen utan att besöka verkstad? Någon som varit med om att få ett sådant meddelande och kan veta/gissa vad som hänt?

/Annette
Jag har haft detta fel. När jag sett detta felmeddelande 5 ggr. så lämnade jag in bilen till den lokala Volvo verkstaden
De såg inga felmeddelanden i ODBC, men de gjorde en "nollställning" av programmet i växellådan, därefter fick man "lära" om lådan hur man kör. Har inte haft problem sen dess. Ingen fara att köra bilen. :D
Det felmeddelandet kan säkert komma av ett otal anledningar. Det är alltså INTE säkert att köra bilen bara för att en annan användare hade ett såpass ofarligt fel. Du borde absolut lämna in bilen för felsökning så fort det finns tid och inte köra med den mer än du absolut måste tills dess. Om del larmat pga tryckfall på hydrauliken kan du utan problem köra sönder lådan på bara ett par mil.
Jag ska ringa verkstan på måndag morgon så jag tänker inte fortsätta att glatt köra omkring. Men om meddelandet inte dyker upp igen borde jag väl åtminstone kunna köra hem igen från landet hoppas jag... Meddelandet visades ju bara i ca 30 sekunder sedan har det ju inte kommit upp igen? Om det är allvarligt borde väl meddelande kvarstå?
Jag hade en V70 d5 awd MY 11 med automat.Ibland när jag körde sakta länge med många rödljus kunde det komma upp ett sånt meddelande hände typ två gånger på två år. jag bad verkstaden kolla vid efterkommande service samt uppgradera
automatlådan.Det var inget fel alls.Lite känslig felindikator förmodligen,Jag förstår din oro men du kan nog chilla.
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]