Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns lite att läsa här om de olika nyheterna, välj bara årsmodell.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s/s80/2009
Jag har ju en tidig 07:a och har noterat några små skillnader mot senare årsmodeller under dryga året som jag haft den.

* Ingen bild i displayen i mittkonsolen över parkeringsvarnare och avstånd. Endast ljudsignal (bild kom 08 eller 09)
* Startknappen står det START STOP. Senare modeller står det START STOP ENGINE (petitess :) )
* Ingen text/symboler i DIM för pinnen där man ändrar tid, o nollar tripp. Det kom senare (petitess :) )
* Tvärsgående länkarmar bak i stål (alu kom typ 08)
* Andra främre bussningar i längsgående länkarmarna bak. (Inte X-en som de nyare har)
* Fick be dem speciellt att uppdatera Bluetooth-mjukvaran så den inte visade &/(%/&"#¤%& i displayen för telefonboken (ingick inte i Service 2.0)
HVTH skrev:
dissonans skrev:Vems säkerhet?
Förarens/passagerarnas, för att förebygga och förmildra whiplashskador.

"The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) rates head restraint and seat designs and the 2009 Euro NCAP 5 star safety testing now includes whiplash protection as part of the testing program." Från Wikipedia.

Sent svar.. Men stolarna hade väl whiplashskydd redan från början? Ovanstående betyder att det blev än lite bättre från 2009?
Upplever att man kan tillta stolen mer uppåt vilket jag tycker är en fördel på 09orna och det går inte tillta stolen lika mycket uppåt på 08 och tidigare. Bild i displayen på mittkonsollen med parkeringhjälp har jag på min 08.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]