Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tehreal
@johnnyype
Det är mycket möjligt att det stog -21 - -30A kollade inte så noga, men varöfr skulle generatorn peta in ström ?

@wissel
Jag har köpt ett beg tändlås med nycklar som jag tänkte koppla in idag, lå¨set är komplett med immobilizer och rattlås men måste man fortfarande programera om nycklarna ? eller gäller det bara om jag vill att mina gamla nycklar ska fungera ?
Användarvisningsbild
av leiwi
tehreal skrev:@johnnyype
Det är mycket möjligt att det stog -21 - -30A kollade inte så noga, men varöfr skulle generatorn peta in ström ?

@wissel
Jag har köpt ett beg tändlås med nycklar som jag tänkte koppla in idag, lå¨set är komplett med immobilizer och rattlås men måste man fortfarande programera om nycklarna ? eller gäller det bara om jag vill att mina gamla nycklar ska fungera ?

Prova med att elektriskt koppla bort generatorn , verkar som den "brunnit " och är kortsluten
Användarvisningsbild
av wissel
Immobilizern måste programmeras in av Volvo ÅF då den inte pratar rätt kod med din bil.
av tehreal
wissel skrev:Immobilizern måste programmeras in av Volvo ÅF då den inte pratar rätt kod med din bil.
skulle det kunna gå att koppla in allt utom immobilizern ? och var på hela mekanismen sitter immobilizern ?
Användarvisningsbild
av wissel
Nycklarna rent fysiskt går nog att fixa, men Transpondern i dina nycklar måste prata
med din bil på ett korrekt sätt. Vet inte om dom kan programmera in en annan Immob. och
om det finns koder i den som dom måste ha för att det skall funka !
Så ta med rubbet av grejerna till Volvoverkstaden, för en händig mek tar det inte så värst
lång tid att montera i så fall.....
av tehreal
Och nu så stänger den av bilen när den står stilla, efter att ha funkat bra och sånt och låtit den stå i 1-2 timmar så har elen slocknat i bilen detta resulterar i att man kan bara öppna förar dörren med nyckeln sen får man in och vrida första gången och tillbaka då startar elen sen får man vrida ut nyckeln och sen köra en gång till för bilen att starta
Användarvisningsbild
av johnnype
Jaaa, om motorn är på så ska ju generatorn gärna ladda batteriet.. därför ska tången visa minus X antal ampere, 20-30A är en hög laddström och tyder på att batteriet är sopslut.

Om det visar 20-30A förbrukning från batteriet trots att motorn är på.. ja då är också någonting helt sjukt!
av tehreal
johnnype skrev:
Jaaa, om motorn är på så ska ju generatorn gärna ladda batteriet.. därför ska tången visa minus X antal ampere, 20-30A är en hög laddström och tyder på att batteriet är sopslut.

Om det visar 20-30A förbrukning från batteriet trots att motorn är på.. ja då är också någonting helt sjukt!
kollade igen den visade inte -21 - -30 utan den nu gick den upp till 20, efter jag har bytt tändlåset funkar bilen bra, går alltid att starta!
MEN när bilen står stilla och låst dör elen i bilen som om en jordfelsbrytare löser. batteriet funkar fortfarande men ingen el ifrån batteriet förrens man har öppnat bilen och vridit om nyckeln, detta resulterar att C-låset inte fungerar förrens jag vridit om nyckeln m.m
några tips runt detta ?
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]