Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jo i summum ingår allt i dom andra paketen, bas, kinetic, momentum :)
av nissesvolvo
Riktigt snygg bil.

Ett tips är att dra ned rutan lite grann. Då kan man se kanten på den ev filmen som sitter där. Har på min bil tonade
sidorutor fram, men bara fått ett påpekande en gång på besiktningen. Dock behövde inte jag göra nåt åtgärd utan
det var mer som en info. Filmen är ganska ljus men för att inte riskera nåt så rycks säkringen till fönsterhissarna varje
gång det skall besiktigas. Besiktningsgubben var tvungen att dra ned rutan så han såg kanten på filmen för att va
100 % säker på sin sak.
av Sharkbait
Sidorutorna fram är tonade.

Kolla bild nr 5. Jämför man sidorutan (fram) med framrutan så ser man tydligt att sidorutorna är tonade. Inge snack om saken!

Köp sidorutor från skroten och byt inför besiktningen eller riv bort och tona om vid varje besiktning.
Det är de två valen man har om man vill ha tonade sidorutor fram.
av Sharkbait
nissesvolvo skrev:men för att inte riskera nåt så rycks säkringen till fönsterhissarna varje
gång det skall besiktigas.
Du tror inte att de kan tricket när folk kommer med "coola" bilar och elhissarna "inte" fungerar för att personen har dragit ur säkringen? :roll:

De behöver bara köra ned en skruvmejsel och "känna" på rutan så har man fått den olagliga toningen sönder repad/uppriven och de ser att det är toning.

Går det inte att hissa ned rutorna så kan man enkelt jämföra med framrutan eller mäta ljusgenomsläppet på rutan..

Köp "rena" rutor från skroten och byt till besktningen.
Användarvisningsbild
av falcon
kör ner rutorna och plocka säkringen ( man behöver inte ha fungerande hissar).
skämt osido värm försiktigt när du har fått en liten flik som du kan dra i, då följer allt klister med och rutan är helt ren.
av nissesvolvo
Sharkbait skrev:
nissesvolvo skrev:men för att inte riskera nåt så rycks säkringen till fönsterhissarna varje
gång det skall besiktigas.
Du tror inte att de kan tricket när folk kommer med "coola" bilar och elhissarna "inte" fungerar för att personen har dragit ur säkringen? :roll:

De behöver bara köra ned en skruvmejsel och "känna" på rutan så har man fått den olagliga toningen sönder repad/uppriven och de ser att det är toning.

Går det inte att hissa ned rutorna så kan man enkelt jämföra med framrutan eller mäta ljusgenomsläppet på rutan..

Köp "rena" rutor från skroten och byt till besktningen.
Jo, jag tror definitivt dom kan tricket. Men eftersom jag har så pass ljus toning och min bil är allt annat än "cool" så märker dom inget. Har gjort så här i över 10 år. Största anledningen till att jag rycker säkringen är att jag inte orkar ta bort toningen.

En annan sak som är lite märkligt är att fabrikstoning på sidoruta är laglig men inte film. Diskuterat det med bilprovningen men dom han inte ge någon direkt anledning till att det är så. Hjälper således inte att ha en lika ljus eller ljusare film monterad jämfört med fabrikstonat.
Användarvisningsbild
av falcon
du får nog inte ha ngn toning alls på sidorutorna fram för att klara kravet på ljusgenomsläpp.
även om du skulle klara dig genom bes så kan trafikpolisen bötfälla dig när du kör därifrån
trycka ner en mejsel?? tror inte att dom "trycker ner" en skruvmejsel om rutan är nere, skulle dom skada ngt så får dom stå för det.
säkrast ar att plocka bort den, är inte svårt.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]