...

Moderator: Moderatorer

En lite halvdum fråga, iaf som körtkortsinnehavare, men vad betyder pilarna på marken? Frågar här eftersom de dök upp i din senaste video. https://www.dropbox.com/s/cw7h72qkh2z1p ... 1.png?dl=0

Kan inte minnas att jag någonsin stött på de i verkligheten och hittar inget om dem bland de andra vägmarkeringarna på korkortonline.se t.ex. Jag känner dock igen de, förmodligen från någon teoribok eller liknande. Minns bara inte vad de betyder :oops:
Det är markeringar som hjälper en att hålla "korrekt" avstånd.. Man ska ha en pil mellan sig och bilen framför/bakom för att det ska vara säkert enligt 3-sekundersregeln. Det är ca 100m mellan pilarna och rätt ofta ligger det 3-4 bilar på den sträckan.. i 110km/h.
joel80 skrev:Det är markeringar som hjälper en att hålla "korrekt" avstånd.. Man ska ha en pil mellan sig och bilen framför/bakom för att det ska vara säkert enligt 3-sekundersregeln. Det är ca 100m mellan och rätt ofta ligger det 3-4 bilar på den sträckan.. i 110km/h.
Folk kör så de inte ens ser en pil mellan motorhuven och kofångaren på bilen framför...
Nää... tror inte det.. Inte där i allafall. Så här ser skyltarna ut som suttit där.. (Hittade där den satt innan dom byggde Rosersbergs trafikplats.)
Skärmklipp 2014-12-04 18.51.37.png
Skärmklipp 2014-12-04 18.51.37.png (851.2 KiB) Visad 600 gånger
Jag premiärkörde Norra länken idag! (Alltså min egen premiär... Tänkte dela med min med två korta timelaps..
:D

Sparar rätt mycket tid så länge tunnelrören inte kleggar igen av bilar.. vilket säkert sker om ett tag. Men så här just nu känns det ju bra. :)

E18, Frescati - Värtahamnen:
[youtube]Ywa6lqGwCaI[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Ywa6lqGwCaI

Värtahamnen - E4 Norrtull
[youtube]km8bMRYJqoM[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=km8bMRYJqoM
Lånar tråden genom att slänga ut två klipp :)
Finns det annars nåt svenskt dashcam forum?

Denna var från tidigare idag.
[youtube]dNYsFSKciKM&feature=youtu.be[/youtube]

Och här är en jag klippte ihop, fint folk agerar från 24 meter :wink:
[youtube]Ka9C1Kko0mA&list=UUfV0wtzumYCRuvLhY5n6hug[/youtube]
Lastbilen skrev:Lånar tråden genom att slänga ut två klipp :)

[youtube]dNYsFSKciKM[/youtube]
Men vad i helvete håller dom på med?! Var det nån av dom som hela tiden körde om och saktade ner? Eller gjorde båda det?
Hur började den där cirkusen?

Och vad har den ena bilen på taket? Är det en övningskörningsbil??!
Slippa stänk från bilen framför då vi inte längre har lag på stänkskydd på våra bilar. Jag gillar inte att ligga bakom någon pga stänket som kommer på rutan när det är ruskväder.
joel80 skrev:
Lastbilen skrev:Lånar tråden genom att slänga ut två klipp :)

[youtube]dNYsFSKciKM[/youtube]
Men vad i helvete håller dom på med?! Var det nån av dom som hela tiden körde om och saktade ner? Eller gjorde båda det?
Hur började den där cirkusen?

Och vad har den ena bilen på taket? Är det en övningskörningsbil??!
Tror dom höll på att öva... :)

Blev ju ett bra lagbrott i snabbföljd.
  • 1
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 356
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]