NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#925105
Trodde aldrig jag skulle säga det men med de fälgarna, silvriga rails samt det uppdaterade bakluckehandtaget är den riktigt snygg i den färgen.

Trevligt med D5 och automat, vill med ha automat, det är största anledningen till att jag tittar efter annan bil då och då. :-)-)
Användarvisningsbild
av svergie2
#925129
Micce1980 skrev:Trodde aldrig jag skulle säga det men med de fälgarna, silvriga rails samt det uppdaterade bakluckehandtaget är den riktigt snygg i den färgen.

Trevligt med D5 och automat, vill med ha automat, det är största anledningen till att jag tittar efter annan bil då och då. :-)-)
Tycker också att den var riktigt snygg! Var tror ni om service? Någon dyr service inom snar framtid och hur ofta ska den servas?

Den var jättefin i lack och såg ny ut, förutom på bagaget om man tittar noga så ser man att det börjar bubbla upp rost på tre ställen. Dock skulle dom lacka om vid köp. Sommardäck en var det 8mm kvar på alla däck, vinterdäcken var i bra skick men fälgarna (Volvo Original) var i sämre skick med rost eller något sa han. Dock inget som skulle påverka.

Vad kan den dricka tro?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#925132
Hade bett de byta baklucka isf mot en rostfri som de sedan kan lacka om. Även om de gör ett bra jobb så vad jag har förstått är det mycket bättre att byta en rostig yta än att laga den. Men ska du bara ha den några få spelar det säkert ingen roll.

Kan typ inget om dieselbilar men sök på service d5 här uppe i sökrutan.
Användarvisningsbild
av P210
#925167
Jag har en D5 Summum MY10! så bra bilval!
Vad begär de? 115-120k? Måste vara ovanligt med rost på dessa, vet ingen här på forumet som snackat om det - prutläge!
Men jag hade aldrig köpt en med automat, tyckte D5:ans vrid (400Nm!) och den goa accelerationen försvann totalt, men smaken är som baken, till dina frågor:
Service, en gång per år eller max 3000mil gör att det blir billiga servicekostnader ju längre du kör per år.
Har servat min 2ggr, basservice ca 1800kr, ska de byta torkarblad, kupefilter etc, kanske det dubbla.
Nästa "stora" service har du vid 18000mil då kamremmen byts, det kostar 4-5000kr utöver vanliga servicen.

Räkna med en 4500kr i fordonsskatt på automaten.

Har bytt en parkeringssensor på min annars har den rullat nästan 4000mil i min ägo utan problem, kom från en Peugeot 508SW (tillbakalämnad tjänstebil) så mitt första intryck var att det saknades lite ljudisolering, men när man glömt det är det en lagom stor bil med fast chassie och fina köregenskaper. Summum är ju trevlig med skinn/elstolar med nyckelminne etc!
Någon har lackat dimljuskåporna på den, de är svarta original så den verkar varit i händerna på någon som gillar sin bil och bryr sig om detaljerna!
Gillar du panelerna med ekträet? ??:-/
Ser att den saknar telefonknapparna på ratten till handsfree/Bluetoothkoppling om det är intressant, kanske betyder standardstereon om du bryr dig om sådant.
Användarvisningsbild
av svergie2
#925265
P210 skrev:Jag har en D5 Summum MY10! så bra bilval!
Vad begär de? 115-120k? Måste vara ovanligt med rost på dessa, vet ingen här på forumet som snackat om det - prutläge!
Men jag hade aldrig köpt en med automat, tyckte D5:ans vrid (400Nm!) och den goa accelerationen försvann totalt, men smaken är som baken, till dina frågor:
Service, en gång per år eller max 3000mil gör att det blir billiga servicekostnader ju längre du kör per år.
Har servat min 2ggr, basservice ca 1800kr, ska de byta torkarblad, kupefilter etc, kanske det dubbla.
Nästa "stora" service har du vid 18000mil då kamremmen byts, det kostar 4-5000kr utöver vanliga servicen.

Räkna med en 4500kr i fordonsskatt på automaten.

Har bytt en parkeringssensor på min annars har den rullat nästan 4000mil i min ägo utan problem, kom från en Peugeot 508SW (tillbakalämnad tjänstebil) så mitt första intryck var att det saknades lite ljudisolering, men när man glömt det är det en lagom stor bil med fast chassie och fina köregenskaper. Summum är ju trevlig med skinn/elstolar med nyckelminne etc!
Någon har lackat dimljuskåporna på den, de är svarta original så den verkar varit i händerna på någon som gillar sin bil och bryr sig om detaljerna!
Gillar du panelerna med ekträet? ??:-/
Ser att den saknar telefonknapparna på ratten till handsfree/Bluetoothkoppling om det är intressant, kanske betyder standardstereon om du bryr dig om sådant.
129.000 oprutat tycker att 100.000 med bilen i inbyte verkar OK. Tankmätare och lite sånt som är trasigt på den (avgasrör är det hål i osv), men en säsong gamla sommardäck och helt nya vinterdäck. 4100 tror jag skatten låg på, ek tyckte jag passade ganska bra till skillnad från andra... Aluminium är ju helt klart snyggast! Två ägare, den första hade den till 3000 mil och den andra var i övre medelåldern och gick i pension eller något och hade köpt någat så bagaget inte räckte till. Den har stått där i ca två månader så det kanske man kan pruta ytterligare på. Vad tror ni man kan få ner den till?

Det var tre små prickar på bagagen som det var små bubblor under. Vad görs på en basservice? Bara olja och filter? På bilderna ser eken väldigt gul ut, kan skicka en bild från telefonen på hur det ser ut i verkligen.

High Performance var det på stereon och ingen bluetooth. Vet du om det är LED i bakljus på 2008 samt om det är kurvljus?

Måste partikelfilter bytas eller är det självrengörande?

Morsan måste bara övertala farsan :p (Kan ju tillägga att det är morsan och farsan som ska ha bil, själv har man bara AM kort ;))
av Lövet
#925279
Varken kurvljus eller LED-bakljus finns till V50 om jag minns rätt.

Partikelfiltret är självrengörande och behöver inte bytas på den här sidan 40.000 mil om du inte bara kör stadskörning.
Användarvisningsbild
av svergie2
#925287
Lövet skrev:Varken kurvljus eller LED-bakljus finns till V50 om jag minns rätt.

Partikelfiltret är självrengörande och behöver inte bytas på den här sidan 40.000 mil om du inte bara kör stadskörning.
LED-bromljus vet jag att det finns i vissa modeller iaf, glödlampor i positionsljus osv vet jag att det är.
Gött att slippa byar partikelfilter :)
Användarvisningsbild
av P210
#925293
..är det LED i bakljus på 2008 samt om det är kurvljus?
Kurvljus?? menar du huvudstrålkastarna - (Active Bending Lights, ABL på volvospråk) som följer ljuset från strålkastarna vid rattrörelse?
Finns på bilar med Dual-Xeonstrålkastare.
Eller menar du larvet med att ena dimljuset tänds när man kör i rondeller etc? finns inte på S40NV50 som tur är.
LED finns bara i tredje bromsljuset, allt annat är vanliga glödlampor..
Användarvisningsbild
av svergie2
#925299
P210 skrev:
..är det LED i bakljus på 2008 samt om det är kurvljus?
Kurvljus?? menar du huvudstrålkastarna - (Active Bending Lights, ABL på volvospråk) som följer ljuset från strålkastarna vid rattrörelse?
Finns på bilar med Dual-Xeonstrålkastare.
Eller menar du larvet med att ena dimljuset tänds när man kör i rondeller etc? finns inte på S40NV50 som tur är.
LED finns bara i tredje bromsljuset, allt annat är vanliga glödlampor..
Japp, ABL. Menar du att du inte har LED heller i första och andra bromsljuset? Jag har sett flera V50 och även S40 med LED i alla bromsljus. Eller är det glödlampor som är extremt snabba med att tända och släcka? Borde väl ha en annan look tycker jag.

Så du menar att alla bilar med Momentum+ har ABL (för dom har ju xenon, men är det bi-xenon)? Vet att det är så nu, men inte om det var så då. Tor jag läste i manualen att man skulle ha ytterligare ett val till höger om vanliga halvljusläget halvljusläget.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]