Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tehreal
** SE PÅ DETTA KLIPP FÖRSThttps://www.youtube.com/watch?v=BlT3b8E ... e=youtu.be **

Hejsan!
har sökt som en galning under en långtids period utan framgång, det verkar som om bara jag har detta fel.

Vad är felet då?
jo, bilen beter sig som om den har ett jordfel = allt lyse blinkar vid körning, ser ju ut som en dåre kl 06.00 på morgonen.
så jag började med att rensa alla jordpunkter och jordflätor, sumrade även och kollade så de hade kontakt.
bilen gick nu att starta och funkade fint tills kvällen, bilen vägrade att starta. nu bytte jag ut alla säkringar i bilen och sprutade in oxideringsbortagningsmedel och bilen gick att starta och funkade fint... tills kvällen, bilen vägrar starta.

*efter att ha felsökt lite till med min stora "kunskap" av bilar lyckas jag få bilen att starta om jag rycker i nyckeln medans jag vrider
är detta tändlåset som är kasst ?

*Vrider jag om nyckeln lyser ENDAST check engine lampan, AC radio framlyktor startar.

* samt om jag beställer hem ett beg. tändlås går det att starta bilen med de nycklar som tillhör det tändlåset eller måste jag programmera dem ? då min nuvarande nyckel inte passar till just det låset.

värt att tänka på:
+Har kopplat jordkabel mellan batteri > motorblock
+Har rensat jordpunkter och flätor
+Har försökt starta bilen med hjälp utav starthjälp på motorblock och pluspol i motorrum
+Bytt säkringar
+sprayat kontakter med oxideringsbortagningsmedel.

-All el kan dö men bilen går att köra
-om den inte dör så brukar framlyktor att blinka
-Endast check engine lampan tänds vid försök av normal start.

ursäkta att det är lite rörigt men jag har 0 kunskap om bilar så vet inte hur jag ska formulera det hela.

Tack för svar
vänliga hälsningar
ks
Senast redigerad av 1 tehreal, redigerad totalt 0 gånger.
av tehreal
S6024t skrev:funnkar inte med en annan nyckel,än den som är till bilen.
Hej!

jag ska inte ljuga, den funkade bättre än den nyckeln jag använder, kunde låsa upp alla dörrar med när jag öppnade förardörren och sånt.
men när jag vrider nyckeln och ska starta så börjar framlyktor att flimmra av och på hela tiden.
och ett klickande ljug som om ett relä typ sluter och släpper hela tiden " ticktickticktickticktick tick tick".
kan bara vara en inbillning att reservnyckeln funkar bättre men det kändes som det!
av tehreal
T-rex skrev:låter det så, så tycker jag att det lutar åt ett kasst batteri
har testat med 2 batteriet. det ena var på 12.38v och den andra på 12.20v tror su fortfarande att alla dessa problem kommer från batteriet
Användarvisningsbild
av wissel
tehreal skrev:
T-rex skrev:låter det så, så tycker jag att det lutar åt ett kasst batteri
har testat med 2 batteriet. det ena var på 12.38v och den andra på 12.20v tror su fortfarande att alla dessa problem kommer från batteriet
Ja du har testat med 2 kassa batterier, Batteri skall hålla 12,72 volt när det är obelastat.
Så sätt i ett friskt batteri så kommer du att märka skillnaden.
Batterispänning:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
av tehreal
Samma fel återstår efter nytt batteri batteriet i fråga hade 12.68V kopplade in men ingen skillnad det blev sämre t om. satte tångamperemetern över pluspolen och den visade runt 21-30A
av tehreal
Bump...
jag ser att många läst men inte lägger några svar. vill bara säga att jag är tacksam för alla svar.
vet inte ens vart jag ska börja med detta fel.

tack för svar
mvh
ks
Användarvisningsbild
av wissel
En felsökning med VIDA o Dice borde ge dig vissa tips om vad som felar
tycker jag. Du måste ha VIDA + DICE o inga andra felkodsläsare så du kan se i loggar
vad som strular. Jag tror du har ett dåligt tändlås men som sagt, "jag tror" detta.
Om nu det batteriet som du satt i är ett NYTT batteri inte bara ett annat !?
Så om du har någon med Vida, antingen kompis eller Volvo verkstad så be dom läsa av bilen seriöst.
Förstår din frustration, inget kul fel att ha men önskar att du hittar på det snart.....
Användarvisningsbild
av johnnype
tehreal skrev:Samma fel återstår efter nytt batteri batteriet i fråga hade 12.68V kopplade in men ingen skillnad det blev sämre t om. satte tångamperemetern över pluspolen och den visade runt 21-30A
Ja tycker det står att det drar 21-30AMP när du har batteriet inkopplat... och bilen är av?? eller vad händer.. det låter som en grym strömförbrukning iaf.. batteriet lär ju ta slut väldans fort.

Det kanske visade -21A vilket tyder på att generatorn petar in ström.. men då borde också batteriet varit vääldigt tomt för att ta så hög laddström.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]