Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
+1

Körde 6000 mil enbart på E85 förutom då det inte fanns att tillgå. Den trevligaste Volvon jag haft. Enda nackdelen var att den har en del turbolag men i vanlig vardagskörning fungerade den kanon. På E85 gick den MYCKET bättre än på blyfri. Få vardagsbilar som hängde med. Hade aldrig problem med kallstarter. Tankade bara E85 och körde. Fick fel på E85-givaren men det var allt.
av lpsaro
Har haft en 2,5 ft sen ny, my10 231 hk, automat. Har tankat etanol hela tiden, 12000 mil. Först nu som den faktiskt börjat hacka lite samt blivit lite trög på kallstart. Tankar nu blyfri 95 (fyra tankar hittills)och hackandet har upphört. Riktigt bra motor, bra bottendrag och slutar aldrig accelerera känns det som. Snittar ca 1,1liter/mil blandad på bensin. Nybeställt en ny D4e. Den drar troligtvis lite mindre. Tror dock jag kommer sakna spritbrännaren. :cry:
av Rådlös
Chrisrung: Om du inte hade haft en turbo, så skulle jag direkt avrått dig från ett sportluftfilter. Det är så här att etanol vill ha några tiotal fler värmegrader än bensin på förbränningsluften för att förbrännas mer fullständigt. Det blir detsamma som lägre bränsleförbrukning. Därför är inte ett sportluftfilter det optimala till E85. Det går bäst med den luftförvärmning som sitter på i original. Nu värmer en turbomotor automatiskt luften "som en bonus" men det kanske är uttänkt att fungera utifrån original luftförvärmning?
Så ha detta i åtanke om du tänker ändra på något.
av Schmoyoho
lpsaro skrev:Har haft en 2,5 ft sen ny, my10 231 hk, automat. Har tankat etanol hela tiden, 12000 mil. Först nu som den faktiskt börjat hacka lite samt blivit lite trög på kallstart. Tankar nu blyfri 95 (fyra tankar hittills)och hackandet har upphört. Riktigt bra motor, bra bottendrag och slutar aldrig accelerera känns det som. Snittar ca 1,1liter/mil blandad på bensin. Nybeställt en ny D4e. Den drar troligtvis lite mindre. Tror dock jag kommer sakna spritbrännaren. :cry:
Bara av nyfikenhet, har du tankat etanol sen du började med bensin? Kan ju vara intressant att se om hackandet kommer tillbaka om du börjar tanka etanol och låter bilen adaptera om sig. Inte helt haj på vad adaptionen innebär men om det inte i det sammanhanget inte är något som sker förutom vid bränsleövergångarna så kanske det... adapteras annorlunda eller något? :D
av lpsaro
Jag har faktiskt tankat en tank etanol efter första tanken bensin och hackandet kom tillbaka. Det är från tomgång på rull som det liksom hackar till innan det driver plus att den blir trögstartad vid kallstart. Startmotorn går ett par extravarv även fast motorvärmaren varit igång. Nu kör jag bensin till inbytet.
Användarvisningsbild
av gooose
Det största problemet med etanol/bensin bilar är väl att många inte känner till motor elektronikens behov av att adaptera sej för bränslet och byter man fram o tillbaka
Så är det upplagt för problem

Välj ett bränsle och håll dej till detta så slipper du mycket driftstörningar o annat

ungefär som att jämföra med frugan .. Välj en gumma och håll dej till henne har du fler får du problem ;-//

Och straffet för bigami är ju som sagt fler svärmödrar..

'//Gooose
av lpsaro
Det var just det jag skrev, att jag kört på etanol enbart i 12000 mil! Inte bytt fram och tillbaka mellan bränslen. Den började hacka på etanol. Jag tankade bensin, bilen slutade hacka.
av chrisrung
0.94 förbrukning på etanol var nog lite fel, över en liter vid etanol drar den men det är det värt:-) men vid bensin ( som jag inte vill köra på efter polestar -15hk) drar den 0.85 blandat, bra för 1.7ton 0-100 drygt 7 sek. fråga: bör man använda redline si-alkohol? har upptäckt att racingfolk förbannar reglerna att de inte får använda denna tillsats enligt regelementet och därför får de stora problem med spridare osv. kan vara en överförd myt som mycket annat när det gäller e85. men en kapsyl per tank kostar ju inget och jag har inte lyckats hitta några negativa omdömen om denna tillsats. (byta tråd?)
Användarvisningsbild
av Sceptic
chrisrung skrev:0.94 förbrukning på etanol var nog lite fel, över en liter vid etanol drar den men det är det värt:-) men vid bensin ( som jag inte vill köra på efter polestar -15hk) drar den 0.85 blandat, bra för 1.7ton 0-100 drygt 7 sek. fråga: bör man använda redline si-alkohol? har upptäckt att racingfolk förbannar reglerna att de inte får använda denna tillsats enligt regelementet och därför får de stora problem med spridare osv. kan vara en överförd myt som mycket annat när det gäller e85. men en kapsyl per tank kostar ju inget och jag har inte lyckats hitta några negativa omdömen om denna tillsats. (byta tråd?)
Gissar att det är en hel del landsväg i den blandade körningen :wink: . Enligt spec, och det brukar ju knappast vara i överkant, drar min 9,9 blandat med bensin och 13,8 med etanol. När jag körde ner till Göteborg i somras var jag nog aldrig under 0,8 med 98 oktan. Vårt körmönster med nästan uteslutande kortare körningar upp till en mil drar den ca 1,2 med 98. "Blandad körning" tycks ha väldigt olika innebörd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ju inte helt ovanligt att en bil kan dra mer på landsväg än i stan.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]