NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag har jag kikat närmare på styrenheten för parkeringshjälpen och testat att sätta i kontakterna på nytt och får efter det följande felkoder.

PAM - Park Assist Module
0x0007 Parkeringssensor 3 För låg signal/Signal saknas
0x0009 Parkeringssensor 4 För låg signal/Signal saknas

Så nästa steg borde väl vara att kolla upp kablage mellan sensorer och styrenhet och byta sensorerna nu när jag vett att styrenheten verkar fungera då den sätter felkoder. Någon som har ett kopplingsschema för sensorerna?

Mvh Robert
Jag har haft larm för Parkeringsassistans till och från i drygt ett år. Det blir helt klart fukt/vatten i nån av givarna. När bilen stått i värme nån dag funkar det bra utan larm, vid regn eller fuktig väderlek har larmet kommit tillbaka.

För 2 månader sedan blev det dock permanent och vid service nämnde meken att det är givare nummer 4, så den skall jag byta ut.

Givare 3 och 4 skall vara de till höger om mitten, räknas från vänster till höger.

Det är väl bara ett clipsfäste i bakre bumper , vet inte om kablaget kommer med givaren eller om det sitter kontakt i givaren . Sök lite med sökfunktionen så kanske du hittar tips.
Och nu när jag startade bilen så var varningen för parkeringsassistansen borta. Börjar tro mer och mer på att detta är ett mjukvarufel. Finns det något sätt att ändra i Volvos car config server så att den accepterar bcm enheten och möjliggör mjukvaruuppdatering?

Mvh Robert
dieselputte skrev:Jag har haft larm för Parkeringsassistans till och från i drygt ett år. Det blir helt klart fukt/vatten i nån av givarna. När bilen stått i värme nån dag funkar det bra utan larm, vid regn eller fuktig väderlek har larmet kommit tillbaka.

För 2 månader sedan blev det dock permanent och vid service nämnde meken att det är givare nummer 4, så den skall jag byta ut.

Givare 3 och 4 skall vara de till höger om mitten, räknas från vänster till höger.

Det är väl bara ett clipsfäste i bakre bumper , vet inte om kablaget kommer med givaren eller om det sitter kontakt i givaren . Sök lite med sökfunktionen så kanske du hittar tips.
Tack för hjälpen :-) Jag blir inte riktigt klok på den här parkeringsassistansen ;-)

Mvh Robert
älgrobert skrev: Tack för hjälpen :-) Jag blir inte riktigt klok på den här parkeringsassistansen ;-)

Mvh Robert
När man väl vant sig vid parkeringsassistans så blir man inte klok när den inte funkar! Man klarar inte längre av att vrida skallen :wink:
älgrobert skrev:Och nu när jag startade bilen så var varningen för parkeringsassistansen borta. Börjar tro mer och mer på att detta är ett mjukvarufel. Finns det något sätt att ändra i Volvos car config server så att den accepterar bcm enheten och möjliggör mjukvaruuppdatering?

Mvh Robert
Det går inte bara att ladda om mjukvaran för bcm?

Lossade batteriet på tjejens 02 s60, när jag sedan monterade tillbaka detta var ecc panelen svart, fick åka till volvo och ladda om mjukvaran till detta sen fungerade det som det skulle.. Inget sådant som kan lösa ditt problem? Kan ev vara värt att testa..
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]