Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisrung
Har precis införskaffat en 2,5ft, grunnade på gamla modellen efter allt snack om att nyaste modellerna är sämst, etanolen bränner sönder motorn och 1.5 liter blandat, men är så tacksam att frugan övertalade mig att välja nya modellen. Har precis kört en tank etanol- 0.94 gubbängen-södertälje varje dag, suveränt!!! kör dock var 3e bensin,98 på grund av all skrämselpropagande. Känns större, tryggare, och oändligt modernare än gamla 2.4t jag hade- MEN... Den gamla kändes rappare och roligare, typ som skillnaden mellan BMW E36 karossen och den senare karossen ( hade en 325a, som var det roligaste jag kört, men bytte bilmärke efter att jag kört den nyare, smartare, säkrare och på alla sätt bättre karossen), så nu blir det polestar, det gör nog susen. Men summa summarum väljer du mellar gamla och nya karossen för typ 100+k, välj den nya absolut, och innan du köper diesel, provkör en fet 2.5a. Jag är ny på forumet så nån kunnig kan säkert flytta tråden till lämplig plats :)
av oldtimersmc
LoL, 0,94.
Kul att du är nöjd, spriten skall vara i tanken...
av pumpnasare
Hej
Håller med dig att 2,5an var kanon och med Polstare helt perfekt körde den till 14 500mil 99% E85, bytte till en T4F och den gick ryckigt och visslade körde den till 13 000 mil 100% E85. Nu blev det en D4e som jag kört ca 1 månad och 850 mil.
Nya D4an vinner på ekonomin men 2,5an vann på roligare körning.
av Rådlös
Chrisrung: Du behöver inte bry dig om all skräckpropaganda och dumsnack. Det är skapat av dom som inte har prövat E85 i någon bil och än mindre ägt någon.
Om du dessutom vill läsa igenom trådar här så kommer du se en tendens att dom som håller på och byter bränsle hela tiden, får mest problem. Vi som kör på enbart E85 klarar oss utan störningar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan bara instämma med "Rådlös". 100% E85 gav inte mig några som helst problem under de 4 år jag körde Flexifuel.
av Baselord
Tror Rådlös menar varva fulla tankar. Jag har lika motor som dig, kör enbart E85 och det fungerar felfritt!
av Rådlös
Ja, Baselord gissar rätt. Dom som går på ryktena om att man skall tanka bensin emellanåt, får problem om man skall döma av flera inlägg här på forumet.

Chrisrung, du är väl medveten om begreppet Adaptering? Det är viktigt om du skall byta bränsle fram och tillbaka. Kör du däremot alltid på E85 så behöver du inte tänka på det.

Ordet blandtankning är lite annorlunda i min begreppsvärld. Det har jag gjort i en 245 -92. Alltså en vanlig bensinbil. Jag blandade så att jag fick ungefär 30% etanol. E30 skulle man kunna säga. Bilen gick helt bekymmersfritt och högre bränsleförbrukning eller köldstartsvårigheter var okända ord i den bilen. Jag körde så i mer än 5 år. Jag gav bort bilen till en anhörig och han fortsatte blandtanka i ca 3 år. Rosten tog den bilen. Obekräftade rykten säger att motorn sitter i en norsk rallybil i dag. Man kanske får anta någon sorts hobbyrally?

I min nuvarande V70 2.0F -08 har jag aldrig tankat annat än E85.
Användarvisningsbild
av SvenB
chrisrung skrev:Rådlös, menar du blanda direkt i tanken eller menar du varva mellan fulla tankar enbart etanol eller bensin?
Nej inte "varva" alls. Han, och jag, menar att du inte skall tanka annat än E85. :!: Använd bensin som "Nödbränsle", om det inte finns annat att tillgå.
av chrisrung
Nu är polestar på plats, nu går den som den ska, mycket nöjd. Rådlös: Jag tankar fullt innan jag åker till jobbet, ca 40 min körning i jämn fart, så allt hinner ställa in sig till nya bränslet, är det de du menar med adaptering? Vet någon om man hör turbon arbeta mer om man slänger på ett sport luftfilter, saknar det där sug/pys ljudet från min gamla 2.4t ( i och för sig var det nog nåt vajsing med laddtryck, tjuvluft mm för den drog på hysteriskt och det pös och ven, men dog vid högre varv och hade sig )

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]