Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vigg
#923285
Hej!
Har sökt av forumet men hittar bara prat om intervaller. Detta har jag klart för mig.
Finns det någon guide om trix och fällor? (Har Haynes-boken men den lämnar lite att önska, som vanligt)
Vad för verktyg förutom standardprylar är ett måste/underlättar bytet kraftigt?
Ska byta hela kitet inkls vattenpump.
Hittat detta från Conti för ett bra? pris. Är företaget ok? Någon som har ett bättre förslag?
http://www.mister-auto.se/sv/kamremssat ... tml?select

Med vänlig hälsning.
Användarvisningsbild
av taxi
#923312
Hej, jag har inte gett mig på detta på nya motorn med VVT och mekanisk spännare, så jag kan inte bidra med något tyvärr.
Men jag är väldigt nyfiken på hur man gör med dessa saker, så du får gärna återkomma med detaljer när det är gjort, oavsett hur mycket hjälp du får här.

Jag har nyligen hjälpt en kompis med bland annat detta jobb på en V40 -99 2,0 t, och det mesta ser likadant ut. Vi återanvände kamremsspännaren och följde proceduren i Haynes men det blev inte bra. Kamremmen blev slapp under startförsöket och vi gjorde då om proceduren med spännaren, dock blev det inget mer startförsök då pga tidsbrist.

Torx T60 tror jag behövs till multiremmen, 6 mm insex till kamremmen är de enda jag kommer på som kanske inte finns i var mans verktygslåda.
av under
#923820
Jag bytte på en V70 -99 2,4 ,140hk. Hittade 1 Youtube klipp på exakt motor och nån till på en liknande. Enligt Volvo behöver man inte byta vattenpump men jag gjorde det ändå när jag ändå höll på. Har ingen lust att plocka isär det 2ggr så bytte allt.

Det som var svårast var just vattenpumpen, det var jävligt att komma åt. Trångt. En skruv fick jag lov att dra på känsla, helt omöjligt att komma åt med momentnyckel. Förutom det var det inga större bekymmer.

Köpte prylarna på mister-auto, fick det jag skulle så det var inga problem. Men var ute i god tid, deras beräknade lev.tid är ett skämt. Vet inte om de menar att det är lev.tid till deras lager. Lägg på en vecka i lev.tid så är du nära.

Youtube klipp jag kollade på:



Beställde detta av mister-auto.se:
Kamremskit CONTITECH CT979K1
Vattenpump SKF VKPC 86618
av vigg
#924671
Tackar! Har nu hittat motornummer och ska beställa delar.
I haynesboken står det inledningsvis för kamremsbytet, jag citerar:

"När den här boken skrevs fanns ingen information tillgänglig om det variabla ventilinställningssytem som finns på nyare 2,5 litersmotorerna. Motor som har detta system känns igen på att de har en stor navenhet fastskruvad på det främre (insugs)kamaxeldrevet.
Antagligen påverkas inte proceduren för byta av kamrem av detta, men det är i alla fall bäst att rådfråga en Volvoverkstad innan arbetet påbörjas."
Slut citat.

Någon som har koll på det citerade?

Med vänlig hälsning.
av under
#924793
Jo stod så även i den boken jag hade tillgång till. Inget extra moment behövs.
Tips: räkna hur många remtänder det är mellan markeringarna på kammarna innan du tar isär. Se till att få samma antal när du sätter på nya remmen.
Tips2: innan du tar isär fota eller rita upp hur multiremmen sitter. Jag gjorde inte det och fick googla på det när den skulle på igen.
av vigg
#924796
Underbara tips! Tack "under" :)

Edit: Rackarns vad många märken att välja på och stora prisskillnader. Tittar på Continentals Contitech sats. Hella´s kostar typ det dubbla och sen har ju Gates mf.mf.
Är Continentals av bra kvalisort eller bör jag titta på något annat märke? Detta är ju inget man vill snåla med även om priset gärna får vara bra då ett motorras kan bli utgången av undermåliga delar.
Direktlänk: http://www.bildelaronline24.se/volvo/v7 ... ggremssats
Mvh
av vigg
#925039
TommyP86 skrev:Ina är en originalleverantör, det hade jag köpt.
Ringer någon liten klocka angående INA. Sökte snabbt och det verkar vara bra skit. Väldigt många kit från andra märken verkar ha INA löprullar och spännare. Det var ju även bra pris på INA kiten så det blir ett sånt. Tack för inputen!
av vigg
#925817
vigg skrev:
TommyP86 skrev:Ina är en originalleverantör, det hade jag köpt.
Ringer någon liten klocka angående INA. Sökte snabbt och det verkar vara bra skit. Väldigt många kit från andra märken verkar ha INA löprullar och spännare. Det var ju även bra pris på INA kiten så det blir ett sånt. Tack för inputen!
INA kiten var slut. Vart Ett Conti kit. Beställde nyss. Får vi se vad och när det kommer fram.
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]