NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#924310
Går i köptankar, V50 D2 eller Drive. Kan till att börja med att fråga vad som är den konkreta skillnaden mellan dessa?

Kör ca 5,5 mil per dag och vill primärt åka snålt. Dock inte till vilket pris som helst, får inte vara allt för tråkig att köra. Är det någon speciell årsmod. eller paket som är värt att leta efter? Stämmer det t.ex att årsmod. -11 och framåt har självrengörande partikelfilter Ni som kör bilar enl. ämne, vad har ni för reell förbrukning?

Alla tips om modeller enl. ovan är varmt välkomna!!
#924326
...vill primärt åka snålt. Dock inte till vilket pris som helst, får inte vara allt för tråkig att köra.

Skiljer inte jättemycket mellan dieselalternativen, jag har tre mil enkel resa till jobbet och efter 3800mil med D5:an (manuell) har jag ett genomsnitt på 0,63l/mil - vet inte vad som kan vara rimligt att köra en Drive/D2:a på?, säg 0,45-0,5l/mil? gör ca 1700kr extra i soppakost på 1000mil! Billigare än ett Polestartrim till D2:an, och då får du inte 80hk extra...!

Så överväg en större diesel om du vill ha lite kul, de små är det inte...
Här är en tråd om D3/D4/D5
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=66998

Är det någon speciell årsmod. eller paket som är värt att leta efter?
En momentumutrustad är alltid trevlig, där ingår xeonljus (är väl nästan minimum idag), p-sensorer bak, larm etc.
Sista årsmodellen heter ju Classic Momentum (Classic på bagageluckan) då har du silverrails (bara på Summum tidigare år) R-design/sport; ratt, vxlknopp, pedaler och skinn!
-11 och framåt har självrengörande partikelfilter
I princip ja... sök på forumet för mer detaljerade svar..
#924434
johgro skrev:Går i köptankar, V50 D2 eller Drive. Kan till att börja med att fråga vad som är den konkreta skillnaden mellan dessa?

Kör ca 5,5 mil per dag och vill primärt åka snålt. Dock inte till vilket pris som helst, får inte vara allt för tråkig att köra. Är det någon speciell årsmod. eller paket som är värt att leta efter? Stämmer det t.ex att årsmod. -11 och framåt har självrengörande partikelfilter Ni som kör bilar enl. ämne, vad har ni för reell förbrukning?

Alla tips om modeller enl. ovan är varmt välkomna!!
Jag har en V50 Classic MY 12 D2. Som alltid när detta diskuteras så framhävs de mindre motorerna som tråkiga. Det kan bara den enskilde avgöra om denne tycker det. Jag förstår att de som normalt kör en D5:a kan tycka att den inte "skottar iväg", men jag tycker inte att den är speciellt tråkig. Men den är ju inget för "motortalibanerna". :D Den reella förbrukningen ligger på normalkörning på mellan 0,49 och 0,50 mätt på pump.
#924529
Tack så mycket för förträffliga svar!

Till saken hör att jag idag kör en V70 T5 -02 som inte ens gått 10000 mil med en ägare. Men automat och 250 hk drar ca 0,9 om jag gör det till sport att varje körning köra så absolut tråkigt och snålt jag kan, iaf med 17" 225 runt om. Allt är fantastiskt med den bilen, förutom förbrukningen..

Då jag som sagt kör nästan 6 mil per dag känns det lite omotiverat i mitt fall. Hade jag inte haft bilen till jobbet varje dag hade jag aldrig ens kommit på tanken att sälja bilen..!

Hur är den allmänna kvalitetskänslan kring V50? Inredning, stolar, och kanske framförallt rostskydd?
#924537
Kvalitetskänslan i V50 är liksom C30 och S40 nästintill obefintlig. Extremt påvra bilar interiört tyvärr. Jag hade lätt kunnat tänka mig en V50 om man ser till exteriören men den kändes gammal redan när den kom och tyvärr gjordes ingen större uppdatering vid faceliften 08 heller.
Vad gäller drivlina hade jag letat efter en manuell D4 om jag var du. Hyfsat bra drag och inte mycket törstigare än en D2.
#924542
Jag höjer ett varningens finger, att gå från en T5:a till en D2 bör man noga ha tänkt igenom innan. Jag skulle definitivt ha övervägt en större diesel till förmån för körglädje men även till vad man är van vid, om ekonomin tillåter. Funktionen är alltid densamma, du tar dig från punkt A till punkt B, men risken är att suget efter en större motor blir för stort på sikt, just pga din vana. Vid en första anblick kommer du säkert känna att en D2 duger precis lagom, men jag skulle nog vilja påstå att ju längre tiden går, desto mer kommer du att sukta tillbaka till din gamla vana.

Well... nu är jag ingen V50 specialist, utan mest bara flummar runt baserat på egna erfarenheter. Jag själv var rädd för detta fenomen då jag kollade runt på ny bil. Slutade med att jag gick från en s60awd 2.5t till en v70 2,4d. Körde därimellan en liten pluttbil i ett par veckor och kände direkt att jag ville ha något liknande som tidigare, men billigare (och kombi). De nyare "små" dieslarna fungerar väl överlag relativt bra. Farsgubben har en klockren D3 i sin V60 och sen en liten pigg 90hk diesel i Clion. Motorväg och liknande varvar Clion rätt högt dock...
#924543
Kvalitetskänslan i V50 är liksom C30 och S40 nästintill obefintlig. Extremt påvra bilar interiört tyvärr. Jag hade lätt kunnat tänka mig en V50 om man ser till exteriören men den kändes gammal redan när den kom..
Kan hålla med om att de såg gammalmodiga ut redan när de kom, men att kvalitén på inredningen skulle vara dålig vet jag inte vad du fått ifrån, T-Tec klädseln spricker till slut hur man än gör men för övrigt håller den väl Volvoklass, stolarna är naturligtvis något mindre än i måttstocken V70, liksom bilen i övrigt.. Men inget knirk eller detaljer som trillar av, passformen på bitarna klagar väl ingen på heller?

Och med rätt färg på panelerna (urk för ekträet!) lite R-designdetaljer och mittgaller (Premium Sound) som bryter av den stora panelytan tycker jag den står sig rätt bra! Hur upphetsande är tex en Golf?
Bild
#924566
V50 med D2-motorn är en mycket harmonisk kombination och en bil som är snål i verklig körning. Reaktionerna här är de vanliga - alltid rekommendationer om starkare motorbesstyckning. Jag tycker ibland att det blir komiskt, när D5 och T5 nämns som någon slags måttstock. Det enda de ger är dyrare ägande, i form av högre förbrukning, högre skatt och högre försäkringskostnader och dyrare reaprationer, men knappast något mervärde i övrigt. Själv kör jag Ferrari, som hobbybil och där kan vi tala om skillnader. Trots detta uppfattar jag V50 D2, som en mycket harmonisk bil och inte en bil som jag undviker att göra riktiga långresor med. D2 är rätta drivlinan till V50, enligt mig och de flesta som äger dessa bilar. Se dock till att hitta ett fint exemplar och betala ej för mycket. Utgångspriserna är ofta önskedrömmar av säljarna.
#924626
Jag kör c30 T5 polestar och sambon v50 classic d2 och ibland då jag lånat hennes bil så visst märker man en jävla skillnad i acceleration omkörningar mm men den pinnar faktiskt på rätt bra då man ligger på rätt växel. Min c30 snittar 1,1 ca och hennes 0,51 l/mil så det e ju en jäkla skillnad sedan att classic d2 e skattefri i 5 år och efter det ca 1000kr/år och underhållsfritt partikelfilter gör ju milkostnaden ännu bättre.
#924644
Jag är riktigt nöjd med min V50 D2. Det är nästan exakt 4 år sen jag plockade ut den och nu har den gått 14000 mil. Många långresor har det blivit, "vi" har varit i 12 länder. Den går bättre än man tror i 180 km/h på Autobahn, sackar inte efter i alpernas backar eller vart man än är... Rost har jag inte sett röken av, inte heller knarrande inredning eller sprickor i T-Tec som många påstår sker. Att ta sig fram i 2-3 dm snö är inte heller någon match, enligt mina erfarenheter.
Sen att den inte är någon raket från 0-100 tror jag alla förstår, men det var inte syftet med att jag valde denna motor.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok