Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verktygsfråga till detta om man inte har en snäll Volvoverkstad som lånar ut.
Biltemas sats funkar inte rakt av, delen som ska in i generatorns utgående axel är för lång så man får inte in den utan det kolliderar med AC-rör. Möjligen om man lossar motorfäste och vickar motorn men det var vi inte sugna på.
Var kan man köpa antingen Volvos egna verktyg alternativt splinesverktyg utvändig M10 i lagom längd?
av *pettson*
sensonic skrev:Sant, men rätt mycket större jobb tycker jag. Är rätt verktyg så svåra att få tag på?
Inte alls. Det går utmärkt att köpa över disk hos din lokala volvo reservdelsnasare. Då får du tag i exakt samma verktyg.
Har köpt ett antal av mina specialverktyg rakt över disk.
Tack, bra.
Volvo art nr 951 2849 för verktyget som håller generatoraxeln och 999 5760 som passar i remhjulet som framtida referens för de som ev undrar. Åtdragning 80 Nm? Vet inte Volvos rekommendation men för SKF's motsvarande hjul gäller detta.
Hej. Har samma problem påmin v70 d5 2005. Det låtersom fan i friläge men jag undrar vilket jag ska byta. Enligt skruvat så finns det remskiva och generatorfrihju så vilket är det¿ finns båda i generatorn eller? För jag hadetänkt o byta frihjulet då efter en massa googlande så är sannolikt frihjulet som ställer till det.
av Kena
Tips! Jag beställde frihjulet på Ebay, 350kr från italien. Sökte med ljus och lykta efter verktyg till att byta och hittade det för typ 300kr men det var för långt. Åkte in på OkQ8 verkstad och de ville ha 700 kr för att byta, då gör man det inte själv.

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]