Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rophphe
Jag har vibrationer vid 1000 - 1500 varv. Det yttrar sig så att det känns som att sitta i en massagestol.
Jag har en bra dialog med företaget jag köpte bilen hos, men efter många verkstadsbesök, omprogrammeringar och nu senast en polestaroptimering till 163 hk kan jag bara konstatera att vibrationerna finns kvar.
Enligt uppgift är det en egenskap hos bilen. Jag börjar tro att det är dimridåer för om det var en egenskap skulle fler drabbats och då hade detta hörts.
Vad har ni för erfarenheter
Användarvisningsbild
av crumpets
Alltid eller vid gaspådrag? Du måste nog låta antingen någon opartisk provköra bilen, eller själv provköra en D3/D4 hos någon handlare för att se om den bilen känns lika. Vi upplever alla bilarna olika. Jag tycker t.ex. ofta att bilar är extremt bullriga och eländiga som andra tycker går tyst och fint. Vibrationer är också väldigt personligt hur man upplever det. Med lite otur har du en brusten fjäder i momentomvandlarens vibrationsdämpare, det ger de symptom du beskriver. Annars kanske du bara är ovan vid hur hårt dieslar vibrerar, det är låååååångt ifrån bensinmotorkomfort i volvos femcylindriga dieslar.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag upplever inga konstiga vibrationer i min V70 D3a MY13. Är det nån speciell hastighet och växel som känns extra mycket såkan jag testa och "känna efter" lite extra.
av Rophphe
Det var en ny synpunkt med dämpningsfjädern på momentomvandlaren. Hur har du kommit fram till det? Låter inte helt ologiskt med tanke på att rörliga delar ofta har egensvängningsfrekvenser. Annars är uppgifterna från Volvoverkstäderna (som provkört och märkt vibrationerna) att det beror på att motorena är så snålt ställda för emissionernas skull....!?
Med mitt inlägg ville jag mer försöka få fram hur vanligt det är att det vibrerar, för när det är som värst så KÄNNS det. Även passagerare fram och bak har märkt vibrationerna. I jämn fart runt 50 eller 70 (1000 - 1300 varv) med ingen eller lite belastning, beroende på vilken växel som lådan för tillfället valt, kan vibrationerna bli direkt störande.
Om detta vore, som man säger på verkstaden, en egenskap hos modellen så skulle ingen velat köpa bilen.....
Användarvisningsbild
av crumpets
Rophphe skrev:Det var en ny synpunkt med dämpningsfjädern på momentomvandlaren. Hur har du kommit fram till det?
Jag jobbar med automatlådor.

F.ö. kan såklart bullrighet och vibrationer till viss del ha med snålhet att göra. Du kan ju alltid göra fläskigare pilot och postinsprutningar för att låta den gå mjukare men det kostar soppa. Femmorna ÄR bullriga och vibrerar friskt. Sätter man sig i en A4/A6 med 2.0TDI är det ungefär som om jag sitter i min V40 med hörselkåpor och luftkuddar mellan min kropp och bilen. Ratt, stol, pedaler, allt vibrerar i volvon. Skulle nog krävas att du provkör en likadan bil som sagt och ser om den skiljer sig från din. Har du en större återförsäljare nära dig borde det inte vara så svårt att skaka fram en liknande begbil att provköra.
av svensen
Rophphe skrev:I jämn fart runt 50 eller 70 (1000 - 1300 varv) med ingen eller lite belastning, beroende på vilken växel som lådan för tillfället valt, kan vibrationerna bli direkt störande.
Dersom du beholder hastigheten, men låser girkassen i et annet gir, hva skjer da? Fortsetter vibrasjonene?

Mvh Sven
av Rophphe
Jag har kört andra från samma år och tillverkningsvecka. Jag tycker inte att jag kände några vibrationer ...
Över 1400 varv så går den som en dröm. Tyvärr kan jag inte drömma bort hastigheter runt 50 och 70. Vibbarna finns där men de är värst vid ca 1100 varv. oftast växlar lådan ner då, så eländet är snabbt över men de gånger körförhållanden/belastning "stämmer" så ligger lådan kvar på samma växel och då vibrerar det.
Nu när det är kallare så fungerar det perfekt vid kallstart till dess motorn blivit varmare då det börjar igen. Kan tyda på att den får mer soppa i kallskedet ....Eller?
När jag varvar motorn långsamt utan ilagd växel känns små vibrartioner i intervallet 1000-1300 varv. Jag tror att dessa vid körning förstärks...

Det känns inget vidare att ha lagt ut mer än en kvarts miljon och inte bli nöjd.
Min förra bil var en A4 som jag körde 19000 helt problemfria mil med.....
Användarvisningsbild
av bem
Skulle vara intressant om du har nån kompis som har en Volvo med samma motor och automat som du har och höra vad han/hon tycker om vibrationer i din bil vid körning.
Har en V70 D3 (136 hk) 2014 manuell växellåda och jag har inte märkt några vibrationer vid de varvtal du nämner.

Förresten, märkte du nån skillnad i acc osv med Polestar uppgraderingen till 163 hk?

/Bo
av Rophphe
Sven
Det går inte att låsa lådan i ett speciellt läge. Jag man manuellt stega mig fram till en växel jag önskar men bara så länge varvet inte sjunker under en viss nivå. Då växlar lådan ändå...

/Rolf
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]