Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
apersson850 skrev:Till min XC70 finns Polestar. Fast det är ju en D5 2012. Verkar variera en hel del beroende på ålder och version.
Man får ha en likadan bil vid sidan om för att märka skillnaden, dock.
Hur menar du, att skillnaden efter uppgradering är så liten att den knappt märks eller...?
Användarvisningsbild
av apersson850
Siffrorna säger 215 resp. 230 hk. Får du köra två bilar, en i taget, där en har och den andra inte, då märker du inte skillnaden. Men den går att mäta, så kör man bilarna bredvid varandra ser man vilken som halkar efter.

Men sen är det ju en annan sak att veta att man har 230 hk... :D
av oldtimersmc
Less is Moore. 215 230 är egalt som apersson påpekar och bara en akademisk siffra kraftupplevelsen kräver betydligt större skillnad 0ch efter en tid så märks det inte överhuvudtaget kostar bara en massa pengar.
Har trimmat det mesta och min erfarenhet är att du måste ta i utav helvete för att bli nöjd en tid, sedan vill du ha mer...
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, 50 hästar till kan man alltid ha, oavsett vad man nu har, verkar det som. Det är som när man fotograferar fåglar. Rätt brännvidd är alltid några hundra mm längre än det som sitter på kameran, alldeles oavsett vad det är.
Användarvisningsbild
av bem
Den här då:

V70 D3 2014 - 136 hk vid 3500 v/min och 350 Nm vridmoment vid 1500-2250 v/min. 0-100 km/h på 10,6 sek.
Polestar på en sån ger 163/3500 och 400/1500-2750 samt 0-100 km/h 9,9 sek.
27 hk mer.
Det blir ju en D4 i prestanda på papperet i alla fall.

Nåt man märker av i praktiken?
Kostar 9200 kr inkl moms, kampanj till sista dec 2014, 6900 kr.
Och så skall man tydligen till besiktningen också efter en sån Polestar uppgradering, kostnad 640 kr.

Polestar och Volvia försäkring - högre premie?

http://www.polestar.com/en-int/models/v ... gear-2014/
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /D3/Manual

/Bo
Användarvisningsbild
av Hanzon
Svar till bem

Nej, ingen högre försäkringspremie med Volvia med Polestaroptimering
av Mamel
Dieselkraft förefaller vara ett skumt företag. Jag har aldrig haft en tanke på att trimma någon bil, men kollade tidigare för skoj skull om det gick att trimma min gamla Passat Ecofuel. Dieselkraft erbjöd ett sådant trim, men bilen skulle då få ett vridmoment som översteg det som växellådan var godkänd för. Till saken hör att VW:s sjustegade DSG-låda är mycket känslig för alltför hård belastning, och att trimma en sådan bil lär därför knappast vara att rekommendera.

En annan extremt skum sak hittar jag på Dieselkrafts webbplats. Så här står det:

"Vad händer med min nybilsgaranti ?
En vanlig fråga idag när bilarna har allt längre fabriksgaranti, Vi rekommenderar alla kunder till nya bilar som har garanti kvar att innan service och garantiåtgärder hos märkesverkstaden demontera vår effektbox för att inte hamna i en diskution om garantins vara eller inte vara efter montering av vår optimeringsbox. så länge produkten monteras bort finns ingen risk att garantin påverkas."

Bortsett från att skribenten inte kan stava till "diskussion", vilket är illa nog, så uppmuntrar Dieselkraft till bedrägeri eller försök till bedrägeri, alltså brottslig gärning. Bedrövligt.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Siffrorna säger 215 resp. 230 hk. Får du köra två bilar, en i taget, där en har och den andra inte, då märker du inte skillnaden. Men den går att mäta, så kör man bilarna bredvid varandra ser man vilken som halkar efter.

Men sen är det ju en annan sak att veta att man har 230 hk... :D
Det kanske är annorlunda på 215 hk d5. Men på en 205-225 hk är det stor skillnad. Speciellt som turbon laddar vid lågt varv.

Klart att mappning av gaspedal och växellåda också spelar en roll men otroligt skillnad på 20 hk.

Det som man ska tänka på i hög fart är att en del av motorkraften går åt att hålla igång bilen, dvs. at om du räknar på den resterende kraft du har för acceleration så blir moment/effekt ökningen större i förhållande.
Användarvisningsbild
av ER
Jag märker en skillnad om än inte allt för tydlig mellan 185hk/400nm och 205hk/450nm. Mest pga att jag nu har minst 400nm mellan 1600-3600rpm(mot 2000-2750rpm original) på ett betydligt bredare register än tidigare samt marginellt lägre förbrukning när jag kör på samma sätt som tidigare så kommer troligen även bem att uppleva det att registret breddas så 350nm återfinns i betydligt bredare register än tidigare och det blir trevligare med mera ork i spisen. För 6900kr är det inget att fundera över om tanken på optimering ändå finns där. Regbes. gick på 800kr hos Opus.
MEN senast jag kollade så var 6900kr bara för bilar tom MY11, nyare blev det 9200kr igen i september när förra kampanjen gick ut och förlängningen gjordes bara för äldre bilar.

Ang dieselkraft så är det ingen skillnad mellan dom och andra som säljer ej besiktningsbara trim hur dom uppmanar kunder att dölja och smussla samt erbjuder dessa hälpmedel för det för det drabbar bara alla andra i slutändan.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]