NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Vill återigen ta upp tråden jag påbörjade för ett tag sen.
Har nu bytt EGR vilket hjälpte inledningsvis. Märkte sen att oljenivån på stickan var långt över den punkt den ska vara på.
Köpte ny olja i går och tömde ur den gamla. Gissa min förvåning när det kom ca 10-12 liter ur motorn.
På ett eller annat sätt verkar det som att det kommer bränsle in i motorn på något sätt, men oljan luktade inte diesel.
Aktuell förbrukning ökar allteftersom bilen blir varm.
Själv lutar jag åt det kan vara en läckande spridare som kan förklara den höga bränsleförbrukningen, men jag undrar över vart all diesel tar vägen. Får fortfarande inga felmeddelanden så allt är en frågetävling just nu, då alla jag har pratat med står handfallna, men den ökande oljemängden borde kunna ge en fingervisning. Bilen har aldrig tagit särskild mycket olja och det har inte varit nödvändigt att fylla på mellan service.
av timebandit
BjarneJ skrev:Vill återigen ta upp tråden jag påbörjade för ett tag sen.
Har nu bytt EGR vilket hjälpte inledningsvis. Märkte sen att oljenivån på stickan var långt över den punkt den ska vara på.
Köpte ny olja i går och tömde ur den gamla. Gissa min förvåning när det kom ca 10-12 liter ur motorn.
På ett eller annat sätt verkar det som att det kommer bränsle in i motorn på något sätt, men oljan luktade inte diesel.
Aktuell förbrukning ökar allteftersom bilen blir varm.
Själv lutar jag åt det kan vara en läckande spridare som kan förklara den höga bränsleförbrukningen, men jag undrar över vart all diesel tar vägen. Får fortfarande inga felmeddelanden så allt är en frågetävling just nu, då alla jag har pratat med står handfallna, men den ökande oljemängden borde kunna ge en fingervisning. Bilen har aldrig tagit särskild mycket olja och det har inte varit nödvändigt att fylla på mellan service.
Hur hög är momentanförbrukningen vid kall respektive varm motor?

Det du precis beskrev det stora problemet med partikelfiltret och konstant regenereringar. Dessa gör att det hamnar diesel i oljan och nivån ökar då. Tillslut blir nivån så hög att motorn kommer rusa och gå sönder!
Är partikelfiltret såpass dåligt så får man tyvärr inga felkoder! Jag vet, har själv haft detta problemet. Bytte givare å allt innan jag bytte Partikelfiltret, då blev allt bra.

OM förbrukningen ökar när motorn precis blir varm, så är det konstant regenereringar du troligen har.
av BjarneJ
Vet det finns många försäljare på nätet med olika priser, men var köpte du filtret? Någon att rekommendera? Volvo begär ju hutlöst för filtret.
Det är inte mycket det skiljer i förbrukningen, så jag har inte gjort en närobservation.
av dieselputte
Det här var det billigaste jag hittade just nu http://www.mister-auto.se/sv/partikelfi ... g1256.html Vet inte om det passar. Läser man om Mister -auto på trustedpilot så blir man iofs tveksam. Jag köpte iaf stötdämpare därifrån nyligen och det funkade bra. De är dock usla på emballage, så det kan ju vara en risk att tunna röranslutningar i DPF tar skada?

När det gäller dessa bilar så är det sällan de drar olja och gör de det så är det oftast packbox vevaxel som svettar. 11 liter tömda!! Undrar om ramlager kan ha påverkats av all den dieseln?

Lite OT, tar det här istf ny tråd. Jag har märkt de sista månaderna att bilen går som bäst de sista 5-10 milen innan regenerering. Pigg och går mycket renare än vanligt, svarar bättre på gas, sen kommer regenerering och därefter är den inte lika pigg. Nåt med turbon som påverkas av mottrycket? Min loggade snitt förbrukning ligger dock stadigt på 0.54l/mil och vid tankning närmre 0.55l/mil. Sist var det 82 mil mellan regenereringarna. Drygt 11500mil har den gått nu.

Någon som känt samma fenomen?
av timebandit
dieselputte skrev:Det här var det billigaste jag hittade just nu http://www.mister-auto.se/sv/partikelfi ... g1256.html Vet inte om det passar. Läser man om Mister -auto på trustedpilot så blir man iofs tveksam. Jag köpte iaf stötdämpare därifrån nyligen och det funkade bra. De är dock usla på emballage, så det kan ju vara en risk att tunna röranslutningar i DPF tar skada?

När det gäller dessa bilar så är det sällan de drar olja och gör de det så är det oftast packbox vevaxel som svettar. 11 liter tömda!! Undrar om ramlager kan ha påverkats av all den dieseln?

Lite OT, tar det här istf ny tråd. Jag har märkt de sista månaderna att bilen går som bäst de sista 5-10 milen innan regenerering. Pigg och går mycket renare än vanligt, svarar bättre på gas, sen kommer regenerering och därefter är den inte lika pigg. Nåt med turbon som påverkas av mottrycket? Min loggade snitt förbrukning ligger dock stadigt på 0.54l/mil och vid tankning närmre 0.55l/mil. Sist var det 82 mil mellan regenereringarna. Drygt 11500mil har den gått nu.

Någon som känt samma fenomen?
Jag köpte mitt för ca 3år sedan på eBay från en som hade bara bra omdömen för 2700:- inkl. frakt från England. Dubbelkollade med deras art. nr och Volvo's att det verkligen var rätt. Dom har även en Webshop.
http://www.clickcarparts.co.uk

Min går som sämst några mil innan regenerering. Går lite småryckigt då vilket jag kan tro att EGR är skyldig till. För det var inte så för några månader sedan.

Det är ju mycket som spelar in så det är svårt att peka på vad det är men allt som har med avgaserna att göra och luft/bränsle :( Jobbig och tråkigt när man inte har något konkret att gå på.
Min bil regenererar var 40e mil men kör korta sträckor också men jag är nöjd. Blir nästan 2st per tank. Förbrukning när värmaren osv inte är på ligger på 0.56 mätt vid pump men säg 0.6 jämnt :)
Nu vid kallt väder drar den mer pga en hel del körning av värmaren på tidur samt den automatiska gången :)
Användarvisningsbild
av samuelp
Hej

Har läst igenom tråden och ställde mig frågan om det finns det eolys-vätska i tanken för att kunna genomföra en regeneringar?

//Samuel
av BjarneJ
Har nu beställt nytt partikelfilter från fixa bildelar Pris 2800;- plus monteringssats för 80;- Ganska överkomligt alltså. Enl. mail har delarna gått iväg idag och med lite tur har jag dem senast måndag.
Har i och för sig ett par liter eolysvätska stående, men får nog köpa ytterligare en liter. Vet inte om det finns eolys kvar i behållaren, men jag vill inte stå och få reda på att det fattas. Den har fyllts på enl. rekommenderade intervaller, så jag tror inte att felet ligger just här.
Tror inte heller att motorn har tagit skada då den går helt normalt, startar lätt och drar fint utan missljud. Defekta ramlagar brukar medföra missljud. Det var nog i sista stund jag blev uppmärksam på oljemängden. Nu får den inte köra innan partikelfiltret har bytts och eolysbehållningen har kontrollerats.
av BjarneJ
Vad som förvånar mig är att det inte blir någon felkod vid så pass allvarliga fel (Oljemängden!) och att partikelfiltret ej heller sätter någon felkod? Vad är då syftet med att ha en tryckgivare i filtret? Av erfarenhet vet jag att om det blir fel på tryckgivaren sätts det en felkod, Varför denna inkonsekvens, kan någon svara på den frågan? Varför varnar den inte när partikelfiltret ska bytas? Att fråga Volvo ger inget svar annat än att det bara är så. Men jag undrar fortfarande över vad tryckgivaren har för funktion?
Vill vara ytterst tacksam om någon kan klura ut detta.
av timebandit
BjarneJ skrev:Vad som förvånar mig är att det inte blir någon felkod vid så pass allvarliga fel (Oljemängden!) och att partikelfiltret ej heller sätter någon felkod? Vad är då syftet med att ha en tryckgivare i filtret? Av erfarenhet vet jag att om det blir fel på tryckgivaren sätts det en felkod, Varför denna inkonsekvens, kan någon svara på den frågan? Varför varnar den inte när partikelfiltret ska bytas? Att fråga Volvo ger inget svar annat än att det bara är så. Men jag undrar fortfarande över vad tryckgivaren har för funktion?
Vill vara ytterst tacksam om någon kan klura ut detta.
Detta med tryckgivaren är lite mysko men problemet är att efter varje regenerering så blir filtret OK för kanske 1 minut och sedan blir det fullt och regenerering startas igen och så håller det på. Oftast beror det på att filtret är defekt eller trasigt. Det går alltså inte att sota ur det längre. Troligen pga mycket körning av korta sträckor?
DÄREMOT så borde dom ju lätt ha lagt in en räknare osv som håller koll på att det inte sker för många gånger inom ett intervall och sedan larma men denna fail safe funktionen finns inte!

Tryckgivaren har bara funktionen att meddela ECM/CEM(kommer inte ihåg om det är båda eller bara ena) att starta en regenerering. Mäter bara trycket innan och efter och när tryckskillnaden eller trycket blir för högt så startas en regenerering.

Att det skulle slarvas med eolysen hoppas jag inte men det kan ju ha missats vid service. Glöm inte att nolla räknaren i ADM bara efter du fyllt på additivet om du inte redan visste det, annars tror ADM att det är tomt ändå :D
Renovering framvagn Volvo 240

Kört något sedan allt byttes? Fjäd[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]