...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men det värsta med sådana händelser är för polisen att bevisa att det "inverkat menligt" på förarens förmåga att framföra fordonet. :!: ?:-/
SvenB skrev:Men det värsta med sådana händelser är för polisen att bevisa att det "inverkat menligt" på förarens förmåga att framföra fordonet. :!: ?:-/
Precis. Påverkade det honom menligt? Det kanske inte gjorde det (även om jag tvivlar på det). Däremot kanske det stred mot företagets regler och det var därför han blev fockad.
Variosboy skrev:Eftersom man inte måste blinka då så är det säkert därför som många inte gör det...

Håller dock med om att det är mycket bra och smart att göra det!
På körskolan fick jag lära mig att man SKA blinka vid vänstersväng i rondell, man gör det lättare för sina medtrafikanter när man i god tid visar hur i rondellen man tänker köra.
Var det inte så förr?
Mitt körkort är så färskt som tre år och jag fick aldrig lära mig att man SKA, snarare att man BÖR av samma anledning som du nämner. Ingen lag på att du ska blinka för att underlätta men däremot lag på att blinka ut.
Frågade bror om detta igår igen då han jobbar som lärare på en trafikskola, och svaret är att det fortfarande inte är ett måste, men att man lär ut att det är bra att göra det..

Luddigt som vanligt alltså när det gäller regler.. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Se rondellen som en egen väg.. enkelriktad och med huvudledstatus.. Du behöver inte blinka när du svänger in på den "vägen. Då då bara får svänga åt ett håll, du måste blinka om du byter fil på vägen om den är flerfilig, och du ska blinka höger när du svänger av den runda huvudleden.

Jag blinkar oftast vänster om jag ska vänster just för att vara tydlig.. Och slår om till höger innan jag ska ut.. Vissa verkar inte fattat att det är viktigare än vänsterblink och låter vänsterblink vara igång hela tiden ända tills man svängt ut ur rondellen.
Användarvisningsbild
av erikn
Tänker bara skriva en kommentar om det här, finns redan en massa trådar om rondeller. Men jag tycker att det som vi hade förr där man ansåg en rondell som en korsning är mer tydligt när en rondell har upp till ca 15 m radie. Över det tycker jag att de nya reglerna fungerar. När rondellen är liten måste man samspela nästan som i en korsning för att man ska veta vart medtrafikanten ska åka. Är rondellen större så fungerar nuvarande regler.

Orkar inte redigera ovan, men alla förstår att det är cirkulationsplatser som avses.
  • 1
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 552

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]

<t>Hej jag har en v70 niklas 2006 med d5 mot[…]